Recensie: High On Fire - Death Is This Communion (Relapse) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 11 september 2007
High On Fire - Death Is This Communion (Relapse) (CD) Het vierde album van het monstertrio High On Fire is niet wezenlijk anders dan de vorige albums. Zouden we ook niet willen, denk ik. De ultrarauwe en loodzware metal wordt uitgekristalliseerd in verpulverende riffs, brute tempo’s en een gelaagde sound. ‘Death Is This Communion’ is de soundtrack van een veldslag. Met voor in de gelederen zanger/gitarist Matt Pike, Des Kensel die het ritme bepaalt, terwijl Zeke’s Jeff Matz de bas bestiert. ‘Death to false metal!’, hoor je ze schreeuwen, terwijl messcherpe solo’s trommelvliezen doen scheuren.

Luister maar eens naar de titeltrack en je ziet een leger marcheren door slagvelden, vol afgehakte ledematen en slachtoffers die hun laatste adem uitblazen. Zo nu en dan, als de rook optrekt, klinken er bijna spirituele klanken in Indiase sferen door. Maar even snel zet Des Kensel een allesvernietigende drumpartij in en donderen de gedowntunede gitaar en bas er weer overheen. Waarna Matt dit voorziet van zijn ruwe vocalen, die vaak behoorlijk pakkend zijn en enigszins aan Lemmy doen denken.

De productie was ditmaal in handen van Jack Endino, die de klus uitstekend heeft geklaard. De intens rauwe sound van de band is perfect vastgelegd, zonder dat het te modderig wordt. Wanneer een band aan zijn vierde album toe is, mag het bandgeluid bekend worden verondersteld. En dat is die van High On Fire inmiddels dan ook. Wat niet wil zeggen dat een band geen essentiële plaat meer kan maken. Want ‘Death Is This Communion’ is dat zeker, verslavend zelfs.

89

Muziek van 'Death Is This Communion' op: Myspace.com/highonfireslays

Website High On Fire