Recensie: Vader - Revelations (Metal Blade) (CD)
Vader - Revelations (Metal Blade) (CD) Vanaf het debuutalbum 'The Ultimate Incantation' uit 1992 (en eigenlijk al vanaf de demo 'Necrolust'die stamt uit 1989) is het Poolse Vader een death metalband waar rekening mee dient te worden gehouden. Middels kwalitatief hoogstaande albums als 'De Profundis', 'Black to the Blind' en het voorlaatste wapenfeit 'Litany' wist Vader zijn status te consolideren en uit te groeien tot een van de grotere jongens in het genre.

Verder zijn ze nooit afgeweken van het pad dat ten tijde van de oprichting is ingeslagen, maar kiest ervoor om de gecrederde eigen stijl met elke release verder te perfectioneren. Zeker na het beluisteren van dit album kan ik toch wel met enige zekerheid stellen dat Vader nooit teleur stelt. 'Revelations', de laatste in de rij is er namelijk weer eentje om in te lijsten.

Al meteen vanaf de opener 'Epitaph' schiet het kippenvel me op de armen en wordt de air guitar weer veelvuldig ter hand genomen. Deze track begint mid-tempo, maar mondt al snel uit in beukende riffs en dito drums. Dit nummer sluit naadloos aan op het eigen werk op de EP 'Reign Forever World'. De toon is gezet. Wat volgt is een aaneenschakeling van prachtnummers. Bijvoorbeeld het aanstekelijk groovende 'Wolf Tribe', wat gelijkenissen vertoont met de eruptie 'Carnal'. Ook het nummer 'Whisper' had zo op 'Black to the Blind' kunnen staan. Het verfijnde, subtiele gitaarwerk en de solo's van Peter tillen het sublieme 'When Darkness Calls' naar een hoger plan. Hoge snelheden worden bereikt in het nummer 'Torch of War'. Deze laatste is de meest notoire snelheidsduivel op dit album en is een van mijn persoonlijke favorieten. Wat een vette beuker! Doordat er hier en daar gas terug wordt genomen, hebben de gitaarpartijen en dan vooral de solo's meer ademruimte.

Dit is het album waarop voor het eerst de nieuwe bassist Simon (ex-Hunter) te horen is en niet bepaald onverdienstelijk. Het langzame, slepende nummer 'Revelation of Black Moses' is een terechte afsluiter. Enig noemenswaardig nadeel aan deze plaat vind ik de betrekkelijk korte tijdsduur van het volledige album. Waar de vorige plaat nog over de drie kwartier klokte, laat 'Revelations' het al na een dik half uur afweten. Om nou te zeggen dat dit album een album als 'Litany' overtreft, wil ik niet zeggen, maar het onwerkelijk hoge niveau wordt moeiteloos gehandhaafd.

93

Website Vader