Recensie: Unlord - Lord Of Beneath (Displeased) (CD)
Unlord - Lord Of Beneath (Displeased) (CD) Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik eigenlijk helemaal geen grote liefhebber ben van black metal. De black metalalbums in mijn collectie zijn dan ook op een hand te tellen. Nou ja, anderhalve hand. Toch was ik zeer aangenaam verrast toen ik de track ‘Angel of Fire’ voorbij hoorde komen op de sampler van Displeased en besloot daarop het album ‘Lord of Beneath’ van Unlord maar aan te schaffen. Daar heb ik zeker geen spijt van, want dit album staat bol van doortrapte kwaadaardigheid in het kwadraat.

Het betreft hier trouwens een nevenproject van leden van zowel Consolation als Nembrionic, beiden Nederlandse thrashbands. Ten tijde van het debuut ‘Schwarzwald’ was dit gezelschap echter in nevelen gehuld en deden zij zich voor als zijnde een stel Scandinavische hellehonden. Zeer groot voordeel aan Unlord is dat de heren zeer sporadisch gebruik maken van toetsen en op de momenten dat ze ter hand worden genomen, zij niets anders dan functioneel zijn en bijdragen aan de ‘evilness’. Een stuk beter dus dan al die cheesy black metalbands waar de keyboards vaak zo prominent aanwezig zijn dat je de gitaren niet eens meer hoort. Zodoende is dit album ook prima verteerbaar voor death metalliefhebbers.

Van begin tot eind wordt er genadeloos snel geramt en het hele album en heeft zodoende qua intensiteit wel raakvlakken met Marduk en Dark Funeral. Behalve de titeltrack die zich meer in de mid-tempo regionen bevindt. De sporadische solo’s in bijvoorbeeld ‘Torch of the Bastards’ en ‘Begehm ir Mista Begehm’ verraden in zekere zin de thrash roots van de heren. Kortom, we hebben hier van doen met een brok prima gemusiceerde duisternis van Nederlandse bodem.

85