Recensie: Tzefa - Feed Me (Eigen Beheer) (EP)
Tzefa - Feed Me (Eigen Beheer) (EP) De bandleden van Tzefa zijn Russische immigranten die in de hoop op een beter leven naar de VS zijn verkast. Aldaar hebben zij in 1996 deze band opgericht. De bandnaam Tzefa betekent trouwens slang in het Hebreeuws. De band beschrijft zijn eigen stijl als een mix van traditionele en moderne opera metal. Er wordt gebruik gemaakt van een tweetal zangers, namelijk een schreeuwerige, naar hardcore neigende, mannelijke zang en een theatrale, vrouwelijke zangstem.

Deze mix komt mijns inziens niet echt uit de verf en de hoge uithalen van mevrouw Slava (die ook viool speelt op deze mini-cd) zijn bij tijd en wijle behoorlijk irritant. Ik vind deze twee stemmen absoluut niet bij elkaar passen. De riffs laten zich het best omschrijven als thrash met moderne invloeden met hier en daar een spaarzame solo. In de mix hadden de gitaren wel een wat prominentere plek kunnen krijgen, want die zijn nu wel erg naar de achtergrond gedrukt. Daardoor klinkt het gitaargeluid redelijk eendimensionaal.

De productie is op zich wel goed voor elkaar, maar klinkt, mede door de ondergeschikte rol voor de gitaar, erg braaf en eendimensionaal. In thuisland Amerika heeft Tzefa al voorprogramma’s verzorgd voor Lacuna Coil en Moonspell en met deze vier tracks tellende mini is men van plan een deal te scoren. Of dat gaat lukken waag ik te betwijfelen. Daarvoor bevindt deze muziek zich nog in een te experimentele en verkennende fase.

Tevens denk ik dat de band zonder zangeres misschien wel minder origineel zou klinken, maar wel een stuk beter uit de verf zou komen. Tzefa wil graag zeer origineel en innovatief overkomen, dat is wel duidelijk, maar mijns inziens wordt de plank keer op keer behoorlijk misgeslagen. Geďnteresseerden kunnen contact opnemen met de band door te mailen op dit adres: Tzefa@aol.com .

58
Website Tzefa