Recensie: Tool - Lateralus (EMI) (CD)
Tool - Lateralus (EMI) (CD) Dat het ook mogelijk is om met een ontoegankelijk album commercieel succes te bereiken bewees Tool onlangs door met hun nieuwe album “Lateralus” op een binnen te komen in de Amerikaanse Billboardcharts. Zes jaar wachten met de opvolger van een uiterst succesvol album en dan nog zo’n prestatie neerzetten. Eerlijkheid gebiedt te vermelden dat een deel van deze tijd opgeslokt werd door juridische beslommeringen.

Het eerste wat opvalt is de werkelijk prachtige verpakking waarin al dit moois weggestopt zit. Gelukkig is de muziek van hetzelfde niveau. Ik had eerder al kennis gemaakt met de single “Schism” en dat nummer sluit naadloos aan bij de rest van het album wat op zijn beurt (mijns inziens) weer een logisch vervolg is van het in 1996 verschenen voorgaande album Aenima, want het duidelijke verschil dat er was tussen 'Undertow' en 'Aenima' is nu een stuk minder aanwezig. Grote overeenkomst met Aenima is dat er weer louter juweeltjes op het album staan.

Je moet volgens mij van goede huize komen als je tussen de opener “The Grudge” en hekkensluiter “Faaip de Oiad” een moment van muzikale zwakte kunt bespeuren. De gemiddelde lengte van de nummers is een minuut of zeven en Tool verstaat de kunst om je als luisteraar de volle lengte van het album geïnteresseerd bij de les te houden.

Een aantal uitschieters benoemen is derhalve nogal lastig, maar ik zal het toch proberen. Het derde nummer “The Patient”, de eerste single “Schism” (geniaal!) en het nummer “Parabola” zijn een aantal voorbeelden. Nogmaals, dit zijn slechts nuances, want het is van begin tot eind een prachtplaat. Nou maar hopen dat we niet weer zes jaar hoeven te wachten.

90

Website Tool