Recensie: Devin Townsend – Ziltoid The Omniscient (Inside Out) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 31 mei 2007
Devin Townsend – Ziltoid The Omniscient (Inside Out) (CD) Devin Townsend, architect van Strapping Young Lad en zijn eigen Devin Townsend Band, heeft er nooit een geheim van gemaakt de taken die komen kijken bij het spelen in bands (touren, interviews e.d.) met lichte tegenzin te vervullen. Toen de Canadees recent aankondigde dat hij met zijn beide bands stopt, kwam dat dan ook niet echt als een verrassing. Maar gelukkig zijn we nog niet helemaal van hem af, aangezien we van tijd tot tijd nog wel een soloplaat kunnen verwachten. ‘Ziltoid The Omniscient’ is er zo een, een conceptalbum dat verhaalt over het alwetende buitenaardse opperwezen Ziltoid dat de mensheid voor de keuze stelt: geef mij een kop koffie van jullie beste bonen of sterf.

Wanneer hij merkt dat hem waterige oploskoffie is voorgezet, wordt de Planet Smasher in gereedheid gebracht. Maar dan is daar opeens Captain Spectacular die een aanval verijdelt door Ziltoid te confronteren met zijn ware ik: een nerd. Voor de muzikale omlijsting van dit hilarische verhaal (‘If there was to be two omniscients, I would be both’) put het multitalent rijkelijk uit zijn eigen muzikale verleden. Verwacht dus een opeenstapeling van lagen bombast en de voor Townsend kenmerkende ‘wall of sound’, waarmee elke plooi vakkundig wordt dichtgesmeerd. Zodoende ontpopt ‘Ziltoid’ zich tot een zeer onderhoudende plaat, waarmee tevens wordt bebenadrukt wat een gemis het wegvallen van zowel Strapping Young Lad als Devin Townsend Band eigenlijk is.

87

Muziek van 'Ziltoid The Omniscient' op: Myspace.com/ziltoidtheomniscient

Website Devin Townsend