Recensie: Thyrfing - Vansinnesvisor (Hammerheart) (CD)
Thyrfing - Vansinnesvisor (Hammerheart) (CD) De pagan/viking metalband Thyrfing is aanvankelijk ontstaan als side project naast Pantheon - de vorige band van zanger Thomas, drummer Jocke en gitarist Patrick - en in die hoedanigheid is er in 1994 een demo opgenomen, getiteld 'Solen Svartner'. De tweede demo echter, trok de aandacht van het Nederlandse metallabel Hammerheart. Die wilden deze demo 'Hednaland' als mini cd uitbrengen, waarop de heren van Thyrfing aanboden om dan maar meteen een heel album op te gaan nemen. Zodoende verscheen in 1998 het debuut, simpelweg 'Thyrfing' genaamd, in 1999 en 2000 opgevolgd door respectievelijk 'Valdr Galga' en 'Urkraft' en nu is er dan het vierde album 'Vansinnesvisor'.

Hammerheart pakt de promotie van het nieuwe album groot aan. Zodoende krijgt zelfs Blackfuel een promo van het nieuwe album dat luistert naar de naam 'Vansinnesvisor', wat Zweeds is voor 'songs of madness'. (Wie een goede Nederlandse vertaling daarvoor weet, mag me mailen, want ik weet het niet, liederen der waanzin, of zo?) Na de laatste twee maal met producer Tommy Tägtgren in de welbekende Abyss studio te hebben samen gewerkt, is er ditmaal gebruikt gemaakt van de diensten van Daniel Bergstrand (Meshuggah, Strapping Young Lad) en zijn Dug Out studio.

Dit album is voor de liefhebbers van dit genre wederom een absolute aanrader, want naast de prima, volle en ietwat bombastische productie zijn de songs op dit 'Vansinnesvisor' voorzien van een episch randje en stuk voor stuk van een hoge kwaliteit,. De uitstekend uitgevoerde drumpartijen van Jocke Kristensson, tezamen met het prima gitaarwerk van zowel Patrick Lindgren als Henke Svegjö leggen een uistekende fundering voor het bepalende geluid van Thyrfing.

Op deze plaat hebben de keyboards echt een toegevoegde waarde en dienen zij niet enkel als bepaler van de melodie. Daarnaast is er een opmerkelijke variatie in de songs onderling. Zo waagt Thomas zich in het nummer 'The Giant Laughter' zeer geslaagd aan cleane vocalen. Dit nummer is zeer zeker één van de meest indrukwekkende tracks van dit album. Tekstueel is er op dit album enigszins afgeweken van de inmiddels redelijk plat gelopen paden die luisteren naar de naam Viking en Pagan thematiek en waren het ditmaal meer persoonlijke perikelen die als inspiratie gediend hebben.

Ook bevat dit album een aantal significante folk-invloeden die vooral in een song als 'Ångestens Högborg' duidelijk naar voren komen. Het laatste nummer van dit album, 'Kaos Återkomst' vangt aan met een akoestische gitaarpartij die, mijns inziens, erg veel weg heeft van landgenoten Opeth, maar ontaard al snel in een eigen geluid. Kort gezegd kan ik concluderen dat Thyrfing een grote stap voorwaarts heeft gemaakt die zowel door puristen als door 'modernere' metalliefhebbers op prijs zal worden gesteld. Binnenkort op tour met Bolthorn en Enslaved in Nederland.

77

Website Thyrfing