Recensie: Machine Head – The Blackening (Roadrunner) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 22 maart 2007
Machine Head – The Blackening (Roadrunner) (CD) Na het verschijnen van het matige ‘Supercharger’ en de break met Roadrunner Records niet veel later, leek het er even op dat Machine Head een aflopende zaak zou zijn, maar met het supersterke ‘Through The Ashes Of Empires’ wist de band rond zanger/gitarist Robb Flynn zich overtuigend te revancheren. Op dit vijfde album stond metal weer centraal en klonk de band zelfverzekerder dan ooit. Die (stijgende) lijn wordt consequent doorgetrokken op het nieuwe ‘The Blackening’ dat het hoge niveau van ‘Through The Ashes…’ niet alleen evenaart maar op momenten zelfs weet te overtreffen.

De grooverijke moderne metal waar de band patent op heeft in optima forma dus, breed uitgemeten en werkelijk oppermachtig neergezet door een van zelfvertrouwen én inspiratie blakend Machine Head. In overwegend lange songs neemt de band uitgebreid de tijd voor het opbouwen van spanning en de daaropvolgende explosie(s), maar slaagt er tegelijkertijd met verbazingwekkend gemak in om de spanningsboog de volle rit gespannen te houden.

Op het pompende ‘The Blackening’ vliegen de monsterriffs en de zinderende solo’s je dan ook om de oren en steken de nummers simpelweg erg sterk in elkaar. Ook komen de extremen in frontman Flynns vocalen (superagressief tegenover prachtig melodieus) beter dan ooit uit de verf. Bovendien heeft diezelfde Flynn dit alles van een enorm gespierde productie voorzien. Deze zesde langspeler van de band is het onomstotelijke bewijs dat de Machine Head-formule dertien jaar na het droomdebuut ‘Burn My Eyes’ nog niets aan relevantie heeft verloren. Releasedatum: 26 maart 2007.

95

'The Blackening' in zijn geheel op: Myspace.com/roadrunneraustralia

Website Machine Head