Recensie: Taste Of Insanity - Anima (Eigen beheer) (CD)
Taste Of Insanity - Anima (Eigen beheer) (CD) Nadat Taste of Insanity op de laatste editie van de Metal Bash al hoge ogen gooide en het zelfs tot de finale wist te schoppen, wordt nu een zeer indrukwekkend debuutalbum op de mensheid losgelaten. De muziek die het viertal op dit debuutalbum ‘Anima’ laat horen is het best te omschrijven als moderne metal, in het straatje van Machine Head, Pissing Razors, Pulkas, Skinlab en een vleugje nieuwe Sepultura.

Songtechnisch zit het materiaal zeer sterk in elkaar. De songs zijn opzwepend, grooven en beuken als een gek en door het inbouwen van de nodige rustpunten weet Taste of Insanity de spanning vast te houden. Daarnaast kent het materiaal genoeg onderlinge afwisseling, zodat het geheel moeiteloos negen nummers lang weet te boeien. Naast de eerdergenoemde invloeden kent het album ook een bescheiden nu metalinbreng, die het meest tot uiting komt in de cleane zang.

En daar komen we meteen bij mijn enige punt van kritiek terecht. Deze cleane vocalen zijn over de gehele linie niet altijd even overtuigend en halen soms zelfs de vaart uit de vaak heftige nummers. Bijvoorbeeld in het nummer ‘Feeding on a lower mainline.’ Een verder uitstekend nummer, dat alle kwaliteiten van dit viertal herbergt. De brullende grunts en de momenten waarop zanger/gitarist Roeland zich van een fluisterende stem bedient komen daarentegen zeer overtuigend over en staan als een huis.

De productie is, zeker gezien het in eigen beheer opgenomen is, werkelijk uitstekend te noemen. Het geluid is moddervet, zonder dat dit ten koste gaat van de helderheid. Daarnaast is er een duidelijke plek voor de bas gereserveerd. Als je het zeer professionele artwork, de eerdergenoemde productie en de muziek van Taste of Insanity in ogenschouw neemt, lijkt het erop dat de heren serieus aan de weg willen gaan timmeren. Terwijl de laatste klanken van een psychose opwekkende bewerking van het bekende ‘Carmina Burana’ wegebben, concludeer ik dat dat geen onmogelijke opgave moet zijn. Ik heb de smaak in ieder geval te pakken.

77

Website Taste Of Insanity