Recensie: Non-Divine – Asylum 45 (Rusty Cage) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op zondag 11 maart 2007
Non-Divine – Asylum 45 (Rusty Cage) (CD) Eens in de zoveel tijd zijn er van die bands die al vóór het uitbrengen van hun debuutalbum behoorlijk van zich laten horen. Non-Divine is zo’n band. Na de oprichting in 2001 speelden zij al in vele belangrijke zalen in zowel Nederland als België en wonnen ze in 2005 de Aardschok Metal Bash. Dat soort zaken maakt uiteraard dat de verwachtingen voor hun debuut hoog liggen, wat niet altijd even gemakkelijk is voor een band. In het geval van Non-Divine wordt gelukkig ruimschoots aan deze verwachtingen voldaan, want de plaat staat als een huis!

Het is een cliché, maar dit zou je kunnen bestempelen als on-Nederlands goed. Hoewel dat eigenlijk een verkeerde term is, gezien de toch wel grote hoeveelheid kwalitatief goede bands die op onze nationale grond opereren. Maar goed, terug naar de muziek waarmee dus, zoals al aangegeven, verdomd weinig mis is. De groovende metal met een flinke dosis rock en sterke melodieën overtuigt makkelijk en blijft zelfs hangen na een eerste luisterbeurt.

Maar ook na meerdere luisterbeurten blijkt de muziek genoeg afwisseling en gelaagdheid te bevatten om interessant te blijven. De rauwe zang van Ivor van Beek doet me zo nu en dan denken aan die van het ter ziele gegane Belgische Channel Zero, terwijl hij op andere, meer cleane, momenten weer lijkt op Fear Factory's Burton C. Bell. Ook op de productie valt weinig aan te merken, maar dat is bijna logisch als je weet dat die in handen was van de superhippe Deense Jacob Hansen. Kortom, met 'Asylum 45' hebben deze mannen een zeer sterke troef in handen, waar menig debuterende band jaloers op mag zijn. Als Non-Divine deze lijn doorzet, hebben we binnenkort een nieuwe naam toe te voegen aan de top van Nederlandse metalbands.

82

Muziek van 'Asylum 45' op: Myspace.com/groovymetalbeyondmadness

Website Non-Divine