Recensie: Soilent Green - A Deleted Symphony For The Beaten Down (Relapse) (CD)
Soilent Green - A Deleted Symphony For The Beaten Down (Relapse) (CD) Heden ten dage is het bijna onmogelijk om nog voor de dag te komen met een nieuwe muziekstijl. Alles is al een keer gedaan en elke muzikale stroming is al op diverse manieren geïnterpreteerd. De vooruitstrevende en (dus) progressieve musici van deze tijd zijn derhalve genoodzaakt een goed afgewogen combinatie van diverse muzikale stijlen te creëren om zodoende nog enigszins vernieuwend bezig te zijn. Een van de bands die op die manier muziek tracht te maken is het in Louisiana residerende Soilent Green en daar slaagt dit gezelschap op miraculeuze wijze in.

Net als op de voorganger “Sewn Mouth Secrets” worden op “Deleted Symphony for the Beaten Down” diverse metalen stijlen, zoals death en black metal en hard- en grindcore door elkaar gehusseld. Dit levert op het eerste gehoor een nogal bonte, ogenschijnlijk onsamenhangende brei van geluid op, maar als je de plaat een aantal luisterbeurten gunt kom je er achter dat er zeker samenhang in zit. Zoals de openingstrack “Hand Me Down” en het daaropvolgende nummer “A Grown Man”, waarin hysterische hardcore – die me hier en daar doet denken aan de krishnahardcore van 108 – wordt afgewisseld met meer slepende death metalpassages.

Terwijl op andere momenten blackmetal en grindcore hand in hand gaan, zijn de death metalinvloeden toch wel het meest aanwezig. Dit is nou typisch zo’n album dat je naarmate je hem vaker beluisterd, steeds meer gaat waarderen en bevatten. Wat verder opvallend is aan Soilent Green is dat zij al deze extremiteiten met een vette, op southern rock geënte groove ondersteunen. Ook meen ik hier en daar een Black Sabbath achtige riff te bespeuren. Het stemgeluid doet me bij tijd en wijlen denken aan die van Phil van Pantera. Al met al is deze band er in geslaagd om in een tijd van copycats en klakkeloze trendvolgers een eigenzinnig – met de nadruk op eigen – muzikaal statement neer te zetten. Ook de productie verdient lof, aangezien deze zowel zwaar als helder en duidelijk is. Relapse heeft er weer een paradepaardje bij.

85

Website Soilent Green