Recensie: Killswitch Engage – As Daylight Dies (Roadrunner) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 27 november 2006
Killswitch Engage – As Daylight Dies (Roadrunner) (CD) De metalcorepioniers van Killswitch Engage tourden de afgelopen jaren veelvuldig de aardkloot rond en speelden overal voor volle zalen. Bovendien gaan hun albums als zoete broodjes over de toonbank. Van de laatste, ‘The End Of Heartache’ uit 2004, werden er alleen al in de VS zo’n half miljoen exemplaren verkocht. Deze gegevens maken van Killswitch Engage één van de meest toonaangevende metalbands van dit moment. Halsreikend is er dan ook uitgekeken naar de nieuwe plaat ‘As Daylight Dies’.

In tegenstelling tot het voorgaande album heeft deze keer de gehele band deelgenomen aan het schrijfproces. Noemenswaardig is het gitaarwerk dat beduidend gevarieerder is geworden. Erg aangenaam zijn ook de zangpartijen van Howard Jones die over een uitstekende grunt en scream beschikt en het er ook clean angstaanjagend goed vanaf brengt. Een vooruitgang op ‘As Daylight Dies’ is het feit dat Jones meer gebruik maakt van een rauwe stem. Bij vlagen komt het zelfs soulvol over.

Ondanks deze lichte veranderingen wordt er nog steeds getapt uit hetzelfde vaatje; zware riffs worden afgewisseld met melodieuze gitaarlijnen, verwoestende vocalen met meezingbare refreinen. Metalcore van de bovenste, zij het ietwat een commerciëlere plank. Elf nummers lang bewijst KsE de overvloed aan metalcorebands een stap voor te zijn. Complimenten ook voor de vette productie, als vanouds verzorgd door gitarist Adam Dutkiewicz. Love ’em or hate ‘em, feit is dat ‘As Daylight Dies’ het vierde ijzersterke product op rij is.

85

Muziek van 'As Daylight Dies' op: Myspace.com/killswitchengage

Website Killswitch Engage