Recensie: Born From Pain – War (Metal Blade) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 13 november 2006
Born From Pain – War (Metal Blade) (CD) Nou bevonden de vijf van Born From Pain zich sowieso al in de kopploeg van ’s lands metalcorescene, maar met hun oppermachtige Metal Blade-debuut ‘In Love With The End’ wisten ze definitief door te stomen tot de bovenste trede van het ereschavot. Deze nu-al-klassieker overtreffen leek reeds bij voorbaat een mission impossible. En – eerlijk is eerlijk – die plaat overtreffen doet ‘War’ dan ook niet. Maar denk nu niet dat het Zuid-Nederlandse collectief teleurstelt, want het actueel getitelde ‘War’ is een dijk van een plaat. Wat zeg ik, een fucking afsluitdijk.

De onweerstaanbare mix van lompe thrash en al even weinig lichtzinnige NYHC klinkt vertrouwd en wordt weer briljant neergezet. Wel klinkt het geheel meer uitgebalanceerd. In plaats van voortdurend op volle slagkracht te opereren, wordt op ‘War’ het tempo meerdere malen een tandje teruggeschroefd, om ruimte te maken voor meer dragend gitaarwerk en dito hooks. Het zijn subtiele veranderingen, waarmee Born From Pain een val in herhaling voorkomt, zonder teveel verwijderd te raken van het oorspronkelijke bandgeluid - godzijdank.

Zo maar een paar piekmomenten: de superheftige tracks ‘Scorched Earth’, ‘Iron Will’ en ‘The War Is On’. Maar ook ‘Crusader’, een aanstekelijke mid-tempo rampestamper (met gastvocalen van Gorefest-zanger Jan Chris de Koeijer) en dankzij een meebrulrefrein een dankbare live-kandidaat. Metalcore mag dan zo langzamerhand bij velen uit de gratie vallen, dankzij onversneden kwaliteitsplaten als deze heb ik er nog wel vertrouwen in. Releasedatum: 20 november 2006.

95

Website Born From Pain