Recensie: Severe Torture - Misanthropic Carnage (Hammerheart) (CD)
Severe Torture - Misanthropic Carnage (Hammerheart) (CD) Het debuut ' Feasting on Blood' heeft Severe Torture met een klap op de doodsmetalen landkaart gezet. Loodzware death metal, die refereerde aan Cannibal Corpse, maar toch een stukje bruter voor de dag kwam. Het leverde de heren een hoop naamsbekendheid en diverse tours op in o.a. de VS met onder meer Deeds of Flesh en momenteel verzorgen ze het voorprogramma van Cannibal Corpse op diens Europese tour. Met het tweede album bewijst de band niet alleen een blijvertje te zijn, maar ook dat het tot de absolute top van de Europese death metalbands behoort. 'Misanthropic Carnage' is namelijk een genadeloze mokerslag die van de eerste tot de laatste minuut je huis op zijn grondvesten doet schudden.

Al meteen vanaf het moment dat de openingstrack 'Mutilation of the Flesh' uit de speakers buldert, staan de ramen bol in de kozijnen en rent de hond schuimbekkend door het huis. Opvallend strak komt de band tevoorschijn, wat aantoont dat het vele optreden ze bepaald geen windeieren gelegd heeft. Nummers met veelzeggende titels als 'Impelled to Kill', 'Forever to Burn' en 'Blinded I Slaughter' gaan er in als de spreekwoordelijke koek en zijn al verantwoordelijk voor menig krampje in de nekregionen.

De opnames vonden wederom plaats in Franky's Recording Kitchen met wederom Robbie Woning en Berthus Westerhuis achter de knoppen. Het geluid wijkt dan ook niet veel af van dat van het debuut, zij het dat 'Misanthropic Carnage' nog een tikje zwaarder klinkt en dat er meer ruimte is voor de bas die op menig nummer prominenter aanwezig is dan voorheen. Het gitaarwerk heeft op o.a. 'Mutilation of the Flesh' en 'Castrated' een licht experimenteel karakter, waardoor ik heel even aan Cryptopsy denk. Hecht echter een niet te grote waarde aan het woord 'experimenteel', want het geheel klinkt onmiskenbaar als Severe Torture: bruut, loodzwaar en medogenloos lomp. Nederdeath op zijn best. Een absolute 'must have' voor death metalminnende lieden. De oerlelijke albumhoes even buiten beschouwing gelaten.

88

Website Severe Torture