Recensie: Seven 13 - Seven 13 (Eigen Beheer) (CD)
Seven 13 - Seven 13 (Eigen Beheer) (CD) Wij ontvingen een zeer verzorgt pakketje van overzee met als afzender Seven 13. Naast een cd bevatte het pakketje een uitgebreide biografie, een aantal recensies en nog een cdr met een videoclip. Duidelijk is meteen dat deze band ambities heeft.

Seven 13 is een vier mans + twee vrouwsformatie waarin één vrouw ‘choreografe’ achter haar naam heeft staan. Zelf omschrijven ze hun muziek als een ‘theatrical experience brought to life through an interfusion of vibrant dance and costumes.’ Dit in mijn achterhoofd houdende stop ik de cdr in mijn computer. De videoclip valt mij wat dat betreft echter wat tegen. Ik heb geen kostuum gezien en de vibrant dance waar de band in haar biografie over rept wordt enkel door de choreografe tot uiting gebracht.

Over jnaar de muziek nu. De muziekstijl is eigenlijk meer rock dan metal. Ik ontdek hier en daar wat symfonische/klassieke invloeden (mede door het piano/toetsenwerk van Amanda Adams en het gebruik van een cello in het nummer ‘You could be mine’), maar ook een pop-achtig nummertje als ‘Don’t you wish’ schuwt Seven 13 niet en dat is ook de sterke kant van de band. Echter, dit kunnen ze nog wel wat beter uitwerken. Op de cd staan teveel nummers die een zelfde sfeer uitademen. Nog een punt van kritiek is de kwaliteit van de opnames. Deze had wat bombastischer gemogen en sommige snellere stukken zouden wel wat strakker ingespeeld mogen zijn. Misschien is het een idee om de volgende keer wat meer tijd te nemen voor de opnames.

Probeer ik dan te zeggen dat dit een slechte release is? Nee, zeker niet. Ik heb de cd diverse keren geluisterd, niet alleen om deze recensie te schrijven maar ook omdat ik de muziek kan waarderen. Maar met het vaker beluisteren van deze plaat vallen mij dus ook steeds meer negatieve punten op.

Voor een eigen beheer plaat en het daarmee gepaard gaande krappe budget heeft Seven 13 een knap werkje afgeleverd. De band heeft potentie. Ik ben dan ook benieuwd hoe deze band zich verder ontwikkelt.

65