Recensie: Hirax – Thrash ‘Til Death (Undertow) (DVD)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 4 augustus 2006
Hirax – Thrash ‘Til Death (Undertow) (DVD) Ondanks (of dankzij) het feit dat Hirax nog geen handvol albums op zijn naam heeft staan, kun je ze gerust een cultband noemen. Dat bleek maar weer eens toen Napalm Death op hun coveralbum ‘Leaders Not Followers Pt. 2’ de old school thrashers eerde middels de cover ‘Heat, Fear And Power’, de titeltrack van Hirax’ tweede langspeler uit 1986.

Na dat album blijft het een tjid stil rond de band. Tot in 2001 de comebackplaat ‘Barrage Of Noise’ verschijnt, waarop Katon en zijn mannen met hun basic thrash duidelijk maken geen enkele boodschap te hebben aan het feit dat de 80's voorbij zijn. Leren jackies en studbanden om de knuisten never go out of style, toch? Affijn, ‘Thrash ‘Til Death’, Hirax’ DVD-debuut. Met in de hoofdrol een compleet optreden dat de band vorig jaar gaf op het Minneapolis Mayhem Festival.

Hoewel je geen gelikte multi-angle registratie moet verwachten, is de energieke show die neergezet wordt best aardig in beeld gebracht. Afgezien van het ronduit belabberde geluid dan. Het is vooral mooi om te zien hoe frontman Katon W. De Pena (het publiek consequent aansprekend met ‘headbangers’) als een vis in het water bezit neemt van het podium om begeesterd zijn heavy metal-evangelie over het enthousiaste publiek uit te storten.

Bij wijze van bonus is ‘Thrash ‘Til Death’ uitgerust met een reeks live-beelden, opgenomen tijdens diverse optredens. Waaronder een opname van Hirax, optredend op het Friese Dokk ‘Em Open Air (14 augustus, 2004) voor een uitzinnige metalmeute. Al met al een prima DVD dus voor thrashers met een zwak voor ‘vroegah’, die niet kijken op een clicheetje meer of minder.

Website Hirax