Recensie: Shadows Fall – Fallout From The War (Century Media) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 21 juni 2006
Shadows Fall – Fallout From The War (Century Media) (CD) Met het vorig jaar verschenen ‘The War Within’ is Shadows Fall (met name in thuisland Amerika) definitief doorgebroken. Alleen al in de VS ging het album meer dan 250.000 keer over de toonbank. En zet je als band zulke aantallen weg, dan heb je al snel major labels op de stoep staan. Eerder dit jaar werd dan ook bekend dat de band in zee is gegaan met het kolossale Atlantic Records. Persoonlijk snap ik de euforie rond dit gezelschap niet echt. Oké, op de moderne metal, gecombineerd met een hardnekkige voorliefde voor klassieke rock en (heavy) metal, valt kwalitatief weinig af te dingen, maar uniek of geniaal zou ik het nou ook weer niet willen noemen. Ook ben ik niet bijzonder kapot van de cleane vocalen van de met krankzinnig lange dreadlocks uitgeruste Brian Fair.

Maar dat ze daar bij Atlantic anders over denken moge duidelijk zijn. Echter, voor definitief de overstap kon worden gemaakt, was de band Century Media nog één album verschuldigd: dit ‘Fallout From The War’. Al had 'ie net zo goed ‘Leftovers From The War’ kunnen heten, aangezien meer dan de helft (van de elf tracks) restanten zijn van de ‘The War Within’-sessies en dus sterk in het verlengde liggen van die plaat. Ter aanvulling zijn een paar ouwe tracks opnieuw in de verf gezet (lees: opnieuw opgenomen) en waagt de band zich aan een aantal weinig spectaculaire covers. Behalve dan het prettig gestoorde 'Teasin' Pleasin'' (origineel van het seksvriendelijke Dangerous Toys). Een niet onaardig, maar evenmin wereldschokkend afscheidscadeautje voor Century Media.

74

Website Shadows Fall