Recensie: Sammath - Verwoesting Devastation (Folter) (CD)
Sammath - Verwoesting Devastation (Folter) (CD) De black/death metalband Sammath bestaat welgeteld uit één persoon, te weten Jan Kruitwagen. Hij is verantwoordelijk voor alle instrumenten op dit album, alsmede een deel van de productie die zeer vet en duister klinkt. Voor de vele deathgrunts is de hulp van C. van Maris (Shadowlord) ingeroepen. Zijn onheilspellende en zware stemgeluid past perfect bij de kille kwaadaardige sfeer die dit album uitstraalt. Ik ben niet bekend met het vorige werk van Sammath, maar ik heb me laten vertellen dat het voorgaande album ’Strijd’ veel meer een puur black metalalbum was, inclusief keyboards.

Die keyboards zijn ditmaal in geen velden of wegen meer te bekennen. Ondanks dat het overgrote deel van de nummers naar brute death metal neigt, wat natuurlijk prima in de huidige trend past, kent het album tevens nog een hoop black metalinvloeden. Niet alleen door de black screams van mister Kruitwagen himself, maar ook door de typische black metalriffs die in nummers als ‘The Timeless Splendour Of Chaos’ en ‘Devastation’ de kop opsteken. Tekstueel is er weinig nieuws onder de zon, aangezien de clichématige thema’s als satan, oorlog en vernietiging de rode draad vormen door het gehele album. Daarentegen is het geluid van Sammath redelijk uniek.

Ik zou zo snel geen band kunnen bedenken waar Sammath mee te vergelijken is, wat natuurlijk een absoluut pluspunt is. Verrassend genoeg stoort het feit dat er gebruik wordt gemaakt van een drumcomputer mij in dit geval allerminst. Naast acht eigen nummers krijgen we ook een Sammathaanse bewerking van Kreator’s ‘Tormentor’ voorgeschoteld. Daarnaast staat er op dit album een extraatje in de vorm van een videoclip, behorend bij het nummer ‘Enter the Sadistic Nightmare’, waarin je tussen de oude zwart/wit beelden van oorlog Kruitwagen gitaar en bas ziet spelen. Optreden zal erg lastig gaan voor Sammath en dat is jammer, want ik denk dat deze muziek live zeer goed zou aanslaan bij zowel death als black metalpubliek. 'Verwoesting Devastation' is kortom een zeer afwisselend en origineel album, dat smaakt naar meer.

86

Website Sammath