Recensie: Rammstein - Mutter (Universal) (CD)
Rammstein - Mutter (Universal) (CD) Supergeil! De nieuwe Rammstein is er. De industriële riffmachine uit Duitsland slaat voor de derde keer toe met ‘Mutter’. En goed ook. Na een keer luisteren word je al bij de strot gepakt. Na een tweede luisterbeurt verstevigt de greep zich. En na een derde keer wordt je meegezogen. Logisch, ‘Mutter’ is het beste album tot nu toe. Waar ‘Herzeleid’ erg monotoom klonk, en ‘Sehnsucht’ erg kil was, heeft Rammstein nu meer variatie aangebracht in de nummers die door de ‘warme’ produktie ook veel pakkender zijn. Ik kan niks anders zeggen dan dat ieder nummer op deze plaat een hit is.

Mindere nummers? Misschien ‘Nebel’, maar dat komt omdat ik nooit echt weg geweest ben van Rammstein-ballads. De hoogtepunten dan maar? Ik zal proberen een selectie te maken. ‘Links 234’ is een stamper eerste klas geworden. Ook lekker provocerend. Je hoort gemarcheer, voor de linkse Rosenmüller-types waarschijnlijk reden om deze band als ‘rechts’ te bestempelen. Dan kunnen ze toch beter even de tekst lezen. ‘Ich Will’ zal het ongetwijfeld live goed doen. Het publiek dat het refrein meeschreeuwt geeft nog net even wat extra’s aan het nummer. Een nieuwe ‘Buck Dich’ hebben we in de vorm van ‘Rein Raus’. Echt zo’n song waar je niet rustig op kunt blijven zitten. En een lekker dubieuze tekst, zoals we van Rammstein gewend zijn.

Qua teksten hebben de Duitsers ook vooruitgang geboekt. ‘Spieluhr’ is een ontzettend aangrijpend nummer geworden met een schitterende tekst. ‘Spieluhr is sowieso al mijn favoriet. Het kinderstemmetje dat in het refrein meezingt, geeft mij kippevel. Werkelijk, schitterend gedaan! Rammstein heeft zichzelf overtroffen met ‘Mutter’. De zes heren zullen waarschijnlijk wel weer bestempeld worden als fout en commercieel. Schijt aan, dit is gewoon zo’n plaatje dat je hebben moet. Dus, op naar de platenzaak, en Rein Raus. Want Mein Herz Brennt!!!