Recensie: Textures – Drawing Circles (Listenable) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 27 april 2006
Textures – Drawing Circles (Listenable) (CD) Met het uitbrengen van de debuutplaat ‘Polars’ (eind 2003) gaf het Nederlandse Textures, onbewust eigenlijk, het startschot voor een onvervalste bliksemcarrière waar menig metalmuzikant zijn linker (of rechter) teelbal voor zou inruilen. Binnen- en buitenlandse media waren vol lof en struikelden, al strooiend met superlatieven, zowat over elkaar heen en metalfans uit heel Europa gingen en masse voor de bijl.

Een bevoorrechte positie, dat zeker, maar van een hoog voetstuk kun je hard vallen. Geen punt, want met ‘Drawing Circles’ wordt de stijgende lijn onverstoorbaar doorgetrokken. Op dit tweede album is overduidelijk nog steeds dezelfde Textures aan het werk, maar met dit verschil dat de Tilburgers op eigenlijk alle fronten vooruitgang hebben geboekt. Zo staat de band er vocaal (nóg) beter voor, dankzij de buigzame stembanden van ‘nieuwe’ zanger Eric Kalsbeek - al sinds begin ‘04 aan boord - die schijnbaar moeiteloos switcht van agressieve growls naar subtiele Pattoneske klanken.

Ook zijn de heren ditmaal hoorbaar songgerichter te werk gegaan, waardoor de nieuwe tracks wat compacter en meer to-the-point zijn uitgevallen. En lagen de invloeden er op ‘Polars’ al niet dik bovenop, op ‘Drawing Circles’ wordt nóg meer uitgegaan van de eigen kracht en wordt nog maar amper geleund op Grote Voorbeelden. De top notch productie tenslotte, andermaal verzorgd door gitarist Jochem Jacobs, brengt de contrasten in Textures’ sound als een prachtig vloeiend geheel samen en toont aan dat ook aan de afwerking is gedacht. Niks te zeiken dus? Nope, geen druppel.

89

MP3 'Regenesis'

MP3 'Millstone'