Recensie: Raunchy – Death Pop Romance (Lifeforce) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 7 maart 2006
Raunchy – Death Pop Romance (Lifeforce) (CD) Uit ontevredenheid met de behaalde (financiële) resultaten van Raunchy’s voorlaatste twee albums (‘Velvet Noise’ uit 2001 en ‘Confusion Bay’ uit 2003) heeft de Duitse firma Nuclear Blast de band vorig jaar zonder pardon aan de kant gezet. Totaal onverwachts en belabberd getimed. De nummers van ‘Death Pop Romance’ lagen namelijk al geschreven en wel op de plank, klaar om opgenomen te worden.

De Denen besluiten om dan maar op eigen kosten de Jacob Hansen Studios te boeken, waar in de zomer van vorig jaar met producer Jacob Hansen (o.a. Hatesphere, Aborted, Mercenary) keihard is gewerkt aan de totstandkoming van ‘Death Pop Romance’. Met dit kant-en-klare album op zak is een label snel gevonden. Lifeforce ziet namelijk wel brood in de plaat. Logisch, want Raunchy’s derde liegt er niet om.

In tien enorm toegankelijke tracks worden machinale, Fear Factoriaanse drums (‘Live The Myth’, ‘Phantoms’) gekoppeld aan pakkend toetsenwerk en melodieuze metalgitaren à la Arch Enemy, terwijl nieuwbakken zanger Markus zijn growls combineert met appetijtelijke zanglijnen in het Incubus-straatje. Het niveau is onveranderd hoog, melodie en agressie zijn mooi in balans, maar wat deze plaat vooral zo de moeite waard maakt is het ontzettend catchy karakter.

Dit is mede te danken aan de glasheldere productie. Al is mijnheer Hansens wel wat ver gegaan in zijn drang naar perfectie, waardoor met name de cleane vocalen wel erg fanatiek opgepoetst zijn. Raunchy mikt duidelijk op een breed publiek en het zou me dan ook niets verbazen als er gescoord gaat worden met ‘Death Pop Romance’.

80

MP3 'Remembrance'

Website Raunchy