Recensie: Amorphis – Eclipse (Nuclear Blast) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 14 februari 2006
Amorphis – Eclipse (Nuclear Blast) (CD) Eerlijk gezegd had ik deze band na ‘Am Universum’ uit 2001 al afgeschreven. Het album was aardig, maar was toch meer symfonische folkrock dan metal en hardrock. En het daaropvolgende ‘Far From The Sun’ was vervolgens een erg inspiratieloze plaat. Maar hier is de nieuwe plaat. Oude zanger Pasi Koskinen is vertrokken en met nieuwe zanger Tomi Jousten lijkt de inspiratie wedergekeerd.

Meer dan op de twee vorige schijven staan de gitaren weer op de voorgrond. Verdomme, wat rockt deze schijf. De stijl heeft veel weg van het album ‘Elegy’ uit 1996, maar vooral van ‘Tuonela’. Tomis’ donkere stem - hij komt uit een gothic band - past prima bij Amorphis. In sommige nummers (‘Leaves Scar’ en ‘Perkele’) staat zowaar de grunt weer centraal. Verwacht echter geen terugkeer naar het briljante debuut ‘Tales from the Thousand Lakes’, daarvoor zijn de gitaren op deze plaat niet laag genoeg gestemd.

‘Eclipse’ grossiert in heavy folk metal/hardrock die uitnodigt tot headbangen en meebrullen. Vooral de melodieuze leads van gitarist Esa Holopainen zorgen voor veel luisterplezier. De opener 'Two Moons' en de eerder genoemde nummers 'Leaves Scar' en 'Perkele' zijn voor de latere Amorphis heerlijk stevig, terwijl 'The Smoke' en 'Same Flesh' wat meer folk laten horen, zonder dat heavy gitaren erg ver weg zijn.

Een misser is er helaas ook. De eerste single 'House of Sleep' luistert lekker weg, maar is eigenlijk gewoon een erg standaard gothic rocknummertje en niet iets wat je over een paar jaar nog draait, denk ik. Verder is deze schijf dik in orde en zal ook de wat oudere Amorphis-fan, die de laatste albums links liet liggen, zeker bevallen.

80

Muziek van 'Eclipse' op: Myspace.com/amorphismusic

Website Amorphis