Recensie: Occult - Rage To Revenge (Painkiller) (CD)
Occult - Rage To Revenge (Painkiller) (CD) Bij het horen van de bandnaam Occult moet ik altijd denken aan een reportage die ik jaren terug eens gezien heb. Daarin werd geprobeerd een beeld te schetsen van het metalwereldje en werd de band Occult een dag gevolgd. Grappig gegeven was dat de verslaggever hevig verbaasd was hoe Rachel ondanks haar hoofdpijn zo hard kon brullen. Ondanks het feit dat deze band al zo’n tien jaar meedraait heb ik verder trouwens nooit een nummer van ze gehoord. Het laatste en vierde album ‘Rage to Revenge’ is zodoende mijn eerste kennismaking. Ik kom er echter al snel achter dat het een prettige kennismaking is.

Het openingsnummer ‘Mind Domination’ komt op death metaltempo mijn speakers uit donderen en weet meteen mijn aandacht vast te houden. De deathgrunts van Rachel en de black metalkrijs van Maurice wisselen elkaar succesvol af en persoonlijk vind ik het gebruik van twee zangers en de wisselwerking daartussen op het hele album verdomd goed uit de verf komen. Het geeft de muziek een extra laag of dimensie. Het vette thrashy riffwerk van gitarist Richard refereert in zekere zin aan Slayer en andere thrash grootheden, maar heeft genoeg eigen smoel om te overtuigen en te (blijven) boeien.

In de bio beschrijft de band zich trouwens als een black/thrash metalband, maar ik hoor toch ook de nodige death metalinvloeden terug. En niet alleen door de ruige deathgrunts van Rachel. Ook het gitaar- en drumwerk neigen hier en daar naar doodsmetaal. Om eerlijk te zijn hoor ik naast de zang van Maurice niet bijster veel black metal terug in de sound van Occult. De productie die dit schijfje in de Harrow studio heeft meegekregen is zoals we dat van Harrow gewend zijn. Vet. Zoals de meesten inmiddels wel weten is Rachel overgestapt naar Sinister en gaan de heren in afgeslankte vorm verder. Ik ben erg benieuwd hoe Occult klinkt zonder de tweede stem, want ik vind dat nou net ιιn van de sterke troeven. Dit is in ieder geval een zeer overtuigend album, dat het bestaansrecht van Occult moeiteloos bevestigt.

80

Website Occult