Recensie: Ambiossis – Snapcase (E-sound) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 26 december 2005
Ambiossis – Snapcase (E-sound) (CD) Het heet Ambiossis en het klinkt goed, aangenaam. Voor Nederlandse begrippen zelfs behoorlijk aangenaam. Ambiossis is ้้n van die bands die rondzwemt in de moderne metalvijver van Nederland, een vijver waarin het langzaamaan steeds drukker wordt, maar kwalitatieve uitschieters (naar boven, welteverstaan) vooralsnog op zich laten wachten.

Ook Ambiossis zou ik niet direct een uitschieter willen noemen. Al boert dit cluppie wel een stuk beter dan menig collegabandje dat met ๓f zachtgekookte tracks ๓f een zanger met een toonvastheidsfobie (of beide) nogal eens voortijdig ontspoort. Wat dat laatste betreft mogen de heren van Ambiossis niet klagen met hun Clint, die punten scoort met onbeschoft lompe grunts (Ill Ni๑o, maar dan chagrijniger) en knappe cleane klanken, waarin het knipogen naar Brandon Boyd (Incubus) regent.

Wat dat eerste punt (niveau van de songs) aangaat, is het dozijn tracks, gestoken in een puike productie (E-Sound Studio), kwalitatief in orde. Al had het op veel momenten best wat spannender gemogen. Naarmate de plaat vordert, begint de sleet er wat in te komen en verslapt de spanningsboog. Oh ja, 'Snapcase' kent dampende momenten, waarop de vier vlammen met het vuur in de bilspleet. Maar elders werken voorspelbare, eendimensionale riffs op de slaapspieren en verwordt de vlam tot die van een nachtkaars. Daar komt nog bij dat er wel ้rg gretig leentjebuur is gespeeld en eigen idee๋n zowat taboe lijken. Ill Ni๑o, Korn, Deftones, beetje System Of A Down, alle voor de hand liggende mosterdafhaalplaatsen passeren tot vermoeiends toe de revue. In het vervolg dus meer eigen smoel, meer damp en minder spieken.

77

Website Ambiossis