Recensie: Sepultura - Live In São Paulo (SPV) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 22 december 2005
Sepultura - Live In São Paulo (SPV) (CD) Zoals vaak gebruikelijk is bij het verschijnen van live-DVD’s, ging ook Sepultura’s recent verschenen dubbel-DVD 'Live In São Paulo' vergezeld van een gelijknamige versie in het formaat compactdisc. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: een release die gerust achterwege had mogen blijven. Allereerst omdat de twee schijven enkel het complete optreden bevatten (dat ook al op de DVD te vinden is), terwijl bonustracks schitteren door afwezigheid.

Maar bij overbodig blijft het niet. Ik zou deze release zelfs wat onverstandig willen noemen. Zodra beelden niet meer kunnen afleiden, blijkt namelijk eens temeer hoeveel glans de live-prestaties van Sepultura hebben moeten inleveren, sinds het vertrek van zanger en gitarist Max Cavalera (die met Soulfly trouwens evenzogoed niet kan tippen aan Sep's oude gloriejaren). Zonder de aanblik van zijn uit de kluiten gewassen en wild grimassende verschijning, blijkt Derrick Green, de man die al enige jaren de ondankbare taak van vervanger vervult, als frontman nog steeds flink tekort te schieten.

Zodra een nummer teneinde is, dooft ook de spanning als een uitgeblazen kaars en komt hij niet verder dan het opbrullen van de volgende songtitel. Daarnaast wordt ook Sepultura’s één-gitarist-probleem welhaast onder een vergrootglas gelegd en vallen de gaten tijdens Kissers solo’s extra op. Nadat ik de videoband 'Under Siege (Live In Barcelona)' uit 1991 weer eens uit de kast getrokken heb (geni-fucking-aal!) realiseer ik me dat de magie die deze band ooit kenmerkte voorgoed verdwenen is.

Website Sepultura