Recensie: Sathanas – Entering The Diabolic Trinity (Pulverised) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 6 december 2005
Sathanas – Entering The Diabolic Trinity (Pulverised) (CD) Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat Paul Tucker, zanger, gitarist en frontman van de uit de VS afkomstige formatie Sathanas, een bloedhekel heeft aan zoiets als getriggerde bassdrums en digitale opnametechnieken als Protools. Ook weet ik haast wel zeker dat in de muziekverzameling van mijnheer Tucker cd's het qua aantal flink moeten afleggen tegen het vinyl. Met zijn Sathanas bewandelt hij al sinds 1988 een metalpad dat geplaveid is met pure old school.

Zowel de setting als de klankkleur van 'Entering The Diabolic Trinity', Sathanas’ vijfde studioalbum, zijn onveranderd authentiek en traditioneel van karakter. Stijltechnisch manoeuvreert de band op de scheidslijn tussen thrash en black, met een vuige, schelle inborst. Volkomen trendloos zoekt Sathanas z’n heil in mid-tempo’s, gedragen door old schoolgaande riffs, om slechts gedoseerd te schakelen naar een hogere versnelling of een straffe solo in te passen.

Daardoor is het eenvoudig behapbare materiaal vrij toegankelijk. Minder uitnodigend is de (al dan niet noodzakelijke) kale lowbudget-productie, die weliswaar passend is bij dit soort old school, maar het luisteren er niet prettiger op maakt. Sowieso denk ik dat Sathanas met dit studiowerk geen hordes nieuwe fans gaat maken. Zij die daarentegen niks ophebben met hedendaagse extreme metal, hun metal het liefst eenvoudig en basic hebben en niet malen om, of misschien juist wel kicken op zo’n matige productie, kunnen toeslaan.

76

Website Sathanas