Recensie: Forcefeed - Stainless (Avalanche) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 11 november 2005
Forcefeed - Stainless (Avalanche) (CD) In 2002 nog een nu metalband beginnen getuigt niet van een groot gevoel voor timing. Toch had dit Nederlandse Forcefeed een krap half jaar na oprichting al een platendeal op zak met Avalanche (waar vorig jaar het debuut 'When Grey Becomes' verscheen) en hebben ze zich, als onderdeel van de Eastpak Horrorscope Tour en als voorprogramma van Van Katoen, al op diverse podia aardig in de kijker kunnen spelen.

Thans is het de beurt aan langspeler nummer twee, eentje waarmee deze Tilburgenezen aantonen dat nu metal anno 2005 nog behoorlijk kan knallen. Zo schiet 'Stainless', geruggensteund door een lekker zware productie, met 'In Spite Of You' overtuigend uit de startblokken. Wat volgt is ruim drie kwartier toegankelijke, moderne metal, waarin grooves en catchy songstructuren niet geschuwd worden.

Na verloop van tijd blijkt echter dat Forcefeed het niveau niet tot het einde van de rit weet vast te houden. Naarmate 'Stainless' vordert, worden de nummers moeilijker van elkaar te onderscheiden en begint het gebrek aan identiteit de band parten te spelen. Maar ook zanger Lennart Barendse heeft hier een aandeel in.

Terwijl zijn ruige bulderstrot ongenadig hard kont schopt, is zijn cleane zang (die me wat doet denken aan Ultraspank's Pete Murray, maar dan minder krachtig) niet overal (o.a. 'Regret', 'Darkness Is Endless') even sterk te noemen. Niettemin is Forcefeed een band met potentie, die mijns inziens met de juiste werkhouding kan uitgroeien tot een collectief om rekening mee te houden, al is dat op dit moment nog niet het geval.

70

Website Forcefeed