Recensie: Sepultura - Live In São Paulo (SPV) (DVD)
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 7 november 2005
Sepultura - Live In São Paulo (SPV) (DVD) Om het wachten op de op handen zijnde nieuwe plaat 'Dante 05' ietwat te compenseren komt deze maand onder de noemer 'Live In São Paulo' zowel een dubbel-DVD als -cd van de oudgedienden Sepultura uit. Om te beginnen de dubbele DVD. De eerste van de twee DVD's bestaat grotendeels uit een registratie van het concert dat de band in april van dit jaar gaf in São Paulo in thuisland Brazilië. Meteen al tijdens het (te lange) intro wordt duidelijk dat 'the boys from Brasil' ons trakteren op een deskundig opgezette registratie. Met behulp van vier camera's, waartussen veelvuldig wordt geswitcht, is het met 'Apes Of God' ('Roorback') aftrappende optreden op pakkende wijze in beeld gebracht.

Toch, frontman Green blijkt vooral qua omvang een frontman van formaat te zijn en het ontbreken van een slaggitarist is nog steeds een waar gemis. Met name op de momenten dat Andreas Kisser soleert. Het imposante drumwerk van Igor Cavalera ten spijt. Wel steekt Green, met zijn bijna death metalstrot, het (oudere) Seps-werk (dat in veel gevallen sneller wordt gespeeld) een flinke peper in de reet. Al is het de vraag of het die peper nodig heeft. I beg to differ.

Ter verhoging van de feestvreugde zijn er in 'Troops Of Doom' en 'Necromancer' gastoptredens van bassist Jairo Guedz (ex-Sepultura, nu actief in Eminence) en Alex Carmargo (zanger Krisiun). Sowieso passeert veel oud werk de revue en komt het meest recente 'Roorback' slechts tweemaal aan bod. Het vermelden waard is verder de Public Enemy-cover 'Black Steel In The Hour Of Chaos' met gastoptredens van een Braziliaanse rapper en DJ.

De tweede van deze dubbel-DVD begint met een vrij rommelige docu, gemaakt door 'nieuwbakken' zanger Derrick Green, die zo bescheiden is geweest zichzelf als eerste aan het woord te laten. Wel jammer dat je door het belabberde geluid amper kunt verstaan wat er gezegd wordt. Verder zijn op deze helft de videoclips voor 'Choke', 'Mindwar' en 'Bullet The Blue Sky' (cover van U2) toegevoegd, evenals live-versies van 'Nomad', 'Desperate Cry' en 'Territory'. Een leuke DVD voor diegenen die Sepultura nog immer een warm hart toedragen. Releasedatum: 14 november 2005.

Trailer 'Live In São Paulo '

Website Sepultura