Recensie: Premonitions Of War/Benümb (Let It Burn) (Split-CD)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 4 november 2005
Premonitions Of War/Benümb (Let It Burn) (Split-CD) Wat Premonitions Of War op deze release bezielt, is me werkelijk een raadsel. Hun vier tracks tellende bijdrage aan deze split lijkt namelijk in niets op de allesvermorzelende en beenharde metalcore die van hun full length 'Left In Kowloon' ('03) spatte. Dat de productie het niveau zolderkamer niet ontstijgt is nog tot daar aan toe, maar de nummers zelf zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Het logge 'Written In' kan nog heel best door de beugel, maar verder is het bagger troef.

Zoals in het toepasselijk getitelde 'Mississippi Queen' en het al even strontvervelende 'Born Under A Bad Sign', waarin een tros saaie Southern Rock-gitaren de basis leggen voor een zompig en slaapverwekkend soort bluesrock(!), voorzien van misplaatste droogbroodrochels. Nogmaals, wat bezielt die gasten? Als dit het resultaat is van de komst van de nieuwe leden Nate Johnson (vocalist, ex-Deadwater Drowning) en Cory Grady (drummer, ex-The Dahlia Murder), vrees ik het ergste voor een nieuwe langspeler.

Of het was gewoon een eenmalig geintje, waarmee ze gelijk wat meer zouden aansluiten bij de kale maar opgefokte sound van Benümb. Dit is het soort band dat je meestal kunt vinden op de 'planken' van stoffige kraakpanden. Zoemende lowbudget thrashpunkgrind, met een zanger die bijna stikt in z'n teksten vol politiek engagement en waarbij speltechniek geen topprioriteit heeft. Oprecht woest gebeuk die zeker z'n charme heeft, maar veel meer ook niet. Songtitels schrijven kan je echter gerust aan deze Californiërs overlaten: 'Christmas Morning In The House Of Poverty Two Weeks After Bi-Partison Procrastination On A State And Local Level Failed To Provide Extensions On Existing Unemployment Claims'. Zo, en nou jij weer.

55/68

Website Let It Burn Records