Recensie: Vomitory - Blood Rapture (Metal Blade) (CD)
Vomitory - Blood Rapture (Metal Blade) (CD) De Zweedse doodsmetalen buldermachine Vomitory is al zo’n kleine tien jaar actief en is met ‘Blood Rapture’ alweer aan zijn vierde album toe. Afgezien van de wederom hoge kwaliteit is dit album in meerdere opzichten minder verrassend dan haar voorganger. De overgang tussen het debuut ‘Raped in their own blood’ en opvolger ‘Redemption’ was al een verdienstelijke, maar de winst die geboekt werd met het voorlaatste wapenfeit was enorm.

Op dat derde album ‘Revelation Nausea’ maakte bassist Eric Rundqvist zijn zangdebuut en bepaald niet onverdienstelijk. Dit was tezamen met de verbeterde songstructuren en de zware productie een oprechte klap voor je bek. Op dit album neemt Eric wederom de vocalen voor zijn rekening, dus dat is al een verrassing minder.

Daarnaast krijg ik tijdens het beluisteren van ‘Blood Rapture’ sterk de indruk dat het album bestaat uit nummers die op de plank zijn blijven liggen na ‘Revelation Nausea’. Laten we wel wezen, Vomitory is nooit een wereldschokkende en vernieuwende band geweest, maar heeft binnen haar kaders toch altijd een zekere vooruitgang weten te boeken. Die ontwikkeling lijkt nu een beetje getemperd. Wat niet wil zeggen dat we hier met een ondermaats product van doen hebben.

De zwaar op Bolt Thrower en Dismember geënte metal blijft heerlijk om naar te luisteren en het merkbare enthousiasme waarmee het geheel op band geflikkerd is nodigt nog steeds uit tot een heftig potje beuken. Vooral de lekker slepende solo in het nummer ‘Eternity Appears’ en het het brute en ruige nummer ‘Rotting Hill’. Met de afwisselende en voornamelijk mid-tempo titeltrack, welke tevens hekkensluiter is, is het feest na pak hem beet drieendertig minuten alweer afgelopen. Zijn er niet meer nummers blijven liggen?

82

Website Vomitory