Recensie: Sieges Even – The Art Of Navigating By The Stars (Inside Out) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op zondag 2 oktober 2005
Sieges Even – The Art Of Navigating By The Stars (Inside Out) (CD) Met z'n unieke progressieve metal manifesteerde Sieges Even zich in de jaren negentig als een van de meest succesvolle en meest gewaardeerde exportproducten van de Duitse metalwereld. Met als rode draad het onmiskenbare bandgeluid werden tijdloze en door vele vooruitstrevende muziekfanaten gekoesterde albums als 'Steps', 'A Sense Of Change' en 'Sophisticated' voortgebracht. Interne strubbelingen maakten echter een einde aan de voorspoedige carriθre van de groep en na de release van 'Uneven' uit '97 werd het akelig stil rond Sieges Even.

Nu, acht jaar later, is de band terug aan het front. En wel in een topbezetting. Uiteraard is de superstrakke ritmesectie, bestaande uit de broertjes Holzwarth, weer van de partij. Ook gitarist Markus Steffen, die met zijn luchtige, technische spel zo bepalend is voor het klinische Sieges-geluid, is weer nadrukkelijk aanwezig. Qua composities is er dan ook bar weinig veranderd. Nog steeds worden op vakkundige wijze krachtpatserige passages met een Fear Factory-achtige strakheid, afgewisseld met rustgevende sfeerstukken, waarin progressieve losbandigheid de scepter zwaait.

Belangrijkste verschil met voorgaande albums zijn de vocalen. Op deze comebackplaat is er in de persoon van de Rotterdamse zanger Arno Menses een nieuwe zanger aangetrokken die met zijn kraakheldere stem en hoorbare overgave de volle speelduur voorziet van angstaanjagend goede, steriele zang die naadloos aansluit op het klinische karakter van dit album. Afgezien van de Dream Theater-ripp-off 'The Lonely View Of Condors' kan Sieges Even met een zwaargewicht als 'The Art Of…' onder de arm, vol zelfvertrouwen het slagveld betreden om met stip door te dringen tot de top van de hedendaagse progsector.

97

MP3 'Sequence I: The Weight'

Websit Sieges Even