Recensie: Brain Failure - American Dreamer (People Like You)
Gepost door Gerco Zwiers op zaterdag 24 september 2005
Brain Failure - American Dreamer (People Like You) Het eerste nummer van dit album had ik al eens gehoord op de verzamel-cd 'Give Em The Boot'. De muziek van Brain Failure is te omschrijven als typisch Amerikaanse punk, goed in het gehoor liggend en met veel melodie. Ik was dan ook erg verbaasd om in de bio te lezen dat deze mannen uit China komen.

Brain Failure heeft zich, aldus diezelfde bio, laten inspireren door bands als Operation Ivy, The Sex Pistols en The Clash. Ook kun je goed horen dat ze veel naar Amerikaanse punk luisteren, zoals Rancid en Dropkick Murphys. Er zit dan ook erg veel variatie in de nummers op dit album, het ene moment is het keiharde streetpunk, het andere moment hoor je weer een reggae-achtige sound en zelfs wat funky accenten.

De nummers liggen allemaal lekker en makkelijk in het gehoor en de zanger heeft een boeiende stem die me heel erg doet denken aan Joe Strummer (The Clash). Muzikaal zit 'American Dreamer' erg goed en technisch in elkaar. Het is allemaal nιt even wat verrassender en ook de ska-uitstapjes zijn erg geslaagd.

Als je dit vergelijkt met Amerikaanse punk/ska-bandjes uit de jaren '90, is het niet baanbrekend, maar als je dan vervolgens leest (inderdaad, in de bio) dat Brain Failure de eerste Chinese punkband is, waarvan een album wereldwijd wordt uitgebracht en dat hun album is geproduceerd door Ken Casey (bassist, Dropkick Murphys), maakt dat een heleboel goed. Voor liefhebbers van Rancid, Dropkick Murphys: kopen dus! Of op z’n Chinees: afhalen.

MP3 'That's What I Know'

Website Brain Failure