Recensie: King’s X – Orge Tones (Inside Out)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 16 september 2005
King’s X – Orge Tones (Inside Out) Het is een druk jaar voor de muzikanten van King’s X en voor Doug Pinnick in het bijzonder. Zo bracht de bassist een paar maanden geleden zijn soloalbum 'Emotional Animal' uit, werkt hij aanstaande november mee aan het debuut van de band The Mob én komt met het verschijnen van 'Orge Tones' de studioplatenteller van King's X op twaalf te staan. Van een druk baasje kun je dus gerust spreken. Dat de kwaliteit echter niet hoeft te lijden onder de kwantiteit wordt op 'Orge Tones' overtuigend bewezen.

De koningen van de groove rock hebben het weer voor elkaar gekregen om een album te produceren waarop werkelijk geen enkel vullertje te vinden is en veelzijdigheid en kwaliteit de rode draad vormen. En waar Pinnicks soloplaat al klonk als een atoomuurwerk, klinkt dit album minstens zo strak. De heerlijke vibe in de nummers flirt even gemakkelijk met the Beatles als met het zwaar bebaarde ZZ Top, of Hendrix, of Led Zeppelin. Maar dat alles met een modern randje.

In de dertien, zwaar tegen popmuziek aanleunende nummers zijn op subtiele, geraffineerde wijze enorm veel technische hoogstandjes verwerkt. Vooral gitarist Ty Tabor grossiert in pielwerk van het secuurdere soort. Hoogtepunten zijn het opgewekte 'Bebop', de tranentrekker 'Honesty' en het ietwat zoetsappige 'Freedom'. Voor menig metalfan zal dit album in de categorie 'gay pulp' vallen. Meer open-minded muziekliefhebbers daarentegen zullen 'Orge Tones' labelen als 'muzikale perfectie'. Releasedatum: 27 september 2005.

78

MP3 'Alone' op: Myspace.com/tytabor

Website King's X