Recensie: Spider Goat Canyon - Shades Of Joy (Chawfish/Undertow) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 31 augustus 2005
Spider Goat Canyon - Shades Of Joy (Chawfish/Undertow) (CD) Terwijl (rock)bands, met name in een tijdperk als de 70's, hun muziek nog rustig de tijd gaven om naar een apotheose toe te breien, of psychedelisch verantwoord voort te sluimeren, is tegenwoordig zo compact mogelijk de norm en zweert men en masse bij een slogan als 'less is more'. My ass, denkt Spider Goat Canyon, want aan haastige types die de laatste trein nog moeten halen heeft dit collectief een ontzettend corpulent broertje dood.

Met invloeden van onder meer Pink Floyd, Sonic Youth, Tool (bas in o.a. 'Moment Of Time'), Kyuss en Neurosis smeden deze Melbournezen juist onverstoorbaar (maar niet minder begeesterd) en welhaast meditatief een breed scala aan repetitieve klanken, bizarre geluiden en intrigerende melodieλn samen. De ongedwongen en met weirde titels uitgedoste tracks vormen een aaneensluitend geheel en lijken stuk voor stuk uit seance-achtige improvisatiejams te zijn geboren.

Knap is het dan ook dat de continu lang uitgesponnen (en vrij soundtrack-achtige) stukken, terwijl het bepaald geen tempowisselingen regent, onverminderd blijven fascineren. Dat moet echter ook wel, want dit is geen plaat waar je even gezellig een nummertje van opzet om aan je oma te laten horen. Wil je 'Shades Of Joy' ervaren, dan is het totaalpakket de enige optie.

Het siert de leden van Spider Goat Canyon trouwens dat zij, evenals een band als Tool, niet zo nodig herkend hoeven te worden op straat en hun muziek op de voorgrond plaatsen - probeer maar eens een fatsoenlijke bandfoto te vinden. Ook staat het heerlijk onorthodoxe artwork (een albumhoes waarop zowel bandnaam als albumtitel simpelweg ontbreken, geweldig!) wel aan. Ergo: voor eenieder die dit jaar niet op vakantie is geweest, heeft Spider Goat Canyon alsnog een bijzonder spannende en verdomd coole trip in de aanbieding.

90

Website Spider Goat Canyon