Recensie: Biohazard - Means To An End (SPV/Steamhammer) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 22 augustus 2005
Biohazard - Means To An End (SPV/Steamhammer) (CD) Begin dit jaar werd bekend dat de mannen van Biohazard besloten hebben dat het na vijftien bewogen jaren wel mooi is geweest. Maar om die pijn een beetje te verzachten zouden ze op hun laatste album dan eindelijk cht voortborduren op de mijlpalen 'Urban Discipline' ('92) en 'State Of The World Address' ('94). Een geluk bij een ongeluk dus, zou je zeggen. Nou, wat mij betreft hadden ze die beloftes wel voor zich mogen houden. Mijn verwachtingen waren hierdoor namelijk z hoog gespannen dat die plaat, in ieder geval in eerste instantie, wel mest gaan tegenvallen.

En verdomme ja, na een eerste kennismaking met de tien tracks tellende zwanenzang blijf ik ietwat gedesillusioneerd achter en doet het nieuwe songmateriaal me in niets denken aan eerdergenoemde klassiekers. Wanneer 'Means To An End' echter de tijd heeft gehad om 'in te trekken' en ik mijn verwachtingspatroon heb gelaten voor wat ie is, gaan oprecht verbeten nummers als 'My Life, My Way', 'Kings Never Die', 'Filled With Hate' en de sterke afsluiter 'Set Me Free' me steeds harder tegen mijn kont schoppen. Niet in de laatste plaats vanwege de enorme gedrevenheid en een schijnbaar hervonden enthousiasme waar de bulderende statements bol van staan.

Kwalitatief steekt 'Means To An End' bovendien met kop en schouders uit boven de laatste vier studioalbums en mag dus gerust een waardig slotakkoord heten. Met 'Means To An End' in de pocket en de wetenschap een onuitwisbaar stempel te hebben gedrukt op de hardcore- en metalscene kan Biohazard met een kaarsrechte rug en met opgeheven hoofd het strijdtoneel achter zich laten. Toch blijf ik, wellicht tegen beter weten in, hopen op een renie in de originele bezetting, dus mt een scheurende en gierende Skullface Bobby op snaarijzer om het heilige vuur nog n keer laten vlammen. Releasedatum: 31 augustus, 2005.

84

Website Biohazard