Recensie: Krisiun - Ageless Venomous (Century Media) (CD)
Krisiun - Ageless Venomous (Century Media) (CD) De momenteel levendige Braziliaanse death metalscene laat weer eens van zich horen middels de nieuwe plaat van het zwaar vakkundige Krisiun. Dodelijk strak en meesterlijk vet zijn termen die direct in me op komen bij het beluisteren van dit meesterwerkje. Na het eerste nummer 'Perpetuation', dat maar liefst zes minuten duurt wordt je direct op brute wijze wakker geschud en klaargestoomd voor wat je te wachten staat. Dit nummer laat namelijk meteen horen wat Krisiun voor vakmanschap in huis heeft.

Ik heb deze mannen voor het eerst aan het werk gezien tijdens de X-mass metalfest, dus ik weet waartoe ze live in staat zijn, maar door de loepzuivere en heldere productie doet het studiogeluid niet onder voor de geleverde live-prestaties. Technische, strakke en doordachte death metal met hier en daar geluiden die herinneren aan het thuisland, zoals het akoestische en instrumentale nummer “Diableros”, dat me qua sfeer heel even doet denken aan 'Kaiowas' van landgenoten Sepultura.

Wat opvalt is dat dit album, voor een death metalplaat sowieso relatief veel instrumentale nummers herbergt. Het andere instrumentaaltje is gewoon een vette beuktrack zonder vocalen. Verder moet het werkelijk sublieme drumwerk van Max Kolesne niet onvermeld blijven. Wat deze man voor van vakmanschap doordrenkte woede loslaat op zijn drumvellen is werkelijk fenomenaal te noemen! Ook het feit dat Krisiun een herkenbaar eigen geluid heeft is ook iets waar je als death metalband heden ten dage trots op mag zijn.

92

Website Krisiun