Recensie: Nuclear Assault – Third World Genocide (SPV)
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 15 augustus 2005
Nuclear Assault – Third World Genocide (SPV) Onder het motto ‘het duurt even, maar dan heb je ook wat’ komt Nuclear Assault ruim een decennium na dato - de laatste studioplaat ‘Something wicked’ stamt uit 1993 - terug met een nieuwe album: ‘Third World Genocide’. Maar om maar eens met de deur in huis te vallen, de band die in de jaren tachtig zoveel furore maakte met regelrechte knallers als ‘Survive’ en ‘Game Over’, slaat de plank ditmaal enigszins mis.

Ik waag me zelfs aan de bewering dat Nuclear Assault anno 2005 over zijn houdbaarheidsdatum heen is. Hoe goed de nummers ‘Piece Of Freedom’ en ‘Fractured Minds’ ook mogen zijn, met ongeïnspireerde tracks als ‘Defiled Innocence’ of ‘Discharge Reason’ vormen zich op ‘Third World Genocide’ toch dikke klonten, die de pap er een stuk minder aantrekkelijk op maken. ‘The Hockey Song’ (een mislukte parodie op het cult-nummer ‘Hang The Pope’) is zelfs misselijkmakend.

Dat ook het herkenbare gitaarspel, het authentieke overall rommeltje en de uit duizenden herkenbare stem van John hier niks aan kunnen veranderen, blijkt als de cd op driekwart van zijn speelduur totaal inkakt. Het zijn zelfs de opvallende nummers zoals het punky ‘Wine And Cheese’ of de countrykraker ‘Long Haired Assholes’ die voor een welkome, humoristische verrassing zorgen en 'Third World Genocide tegen haar ondergang beschermen. Verder zal ook de rammelproductie voor velen onder ons een afknapper zijn.

Het moge duidelijk zijn dat het vuur van weleer niet meer daar is. Toch heeft deze plaat zijn (positieve) momenten, waardoor ‘Third World Genocide’ zijn weg naar de jaren ’80 thrash fanaten wel zal weten te vinden. Voor degenen die niets met deze scene hebben, is het aan te raden deze plaat te laten voor wat hij is en hem gewoon in de schappen te laten liggen. Voor de lelijke albumhoes hoef je het immers ook niet te doen. Releasedatum: 28 augustus, 2005.

65

Website Nuclear Assault