Recensie: Subscribe - Sanity Has Left The Building (Edge) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 22 juli 2005
Subscribe - Sanity Has Left The Building (Edge) (CD) Zó, lekker heftig bandje, is m'n eerste gedachte wanneer opener 'Friendship' uit de startblokken schiet. Lekker ruige, opruiende strot, vlotte, agressieve riffs en vrij funky drums, gestoken in een hedendaagse, moderne metal-behuizing. Naast de heftige momenten op 'Sanity Has Left The Building' (coole titel!) zet Subscribe een uitermate melodieus smoelwerk op, momenten waarop 'schreeuwlelijk' Bálint Csongor bewijst, naast een ruwe schuurpapierstrot, ook een indrukwekkende, 'schone' stem in huis te hebben. Én zelfs heel aardig (en volledig vrij van nare Oostblokaccenten) als rapper uit de voeten kan.

Subscribe slaagt er op zijn full length debuut in om een hedendaags klinkende, wervelende en internationaal potentiële rock/metal/hiphop-hybride te verwezenlijken. Zoals in het bruisende 'Oidipus Abortion Clinic', waar Slipknoteske agressie, lichtvoetige, doch lekker soepele P.O.D.-raps en een flard van 'The End' van The Doors op knappe wijze hand in hand gaan. Maar ook in 'S.O.S.' en 'Mechanic-All', vol driftig slappende basvibraties, System Of A Down-freakouts en Incubus-achtige zang en dito ritmes.

Maar een zielloze kopie? Geens-fuckin'-zins, deze Hongaren hebben hun eigen draai prima gevonden en geven met 'Sanity Has Left The Building' een enthousiaste, gevarieerde kijk op moderne rock en metal. Wel had Subscribe zich wat mij betreft wat meer van zijn agressieve, short-fused kant mogen laten zien, want Subscribe vlamt als 'ie boos is. Wat niet wegneemt dat de welafgewogen mix tussen geweld en melodie op dit album verdomd dynamisch heeft uitgepakt en liefhebbers van aangestipte bands kan ik dit werkje dan ook van harte aanbevelen, trust me.

80

Website Subscribe