Recensie: Emperor - Prometheus The Discipline Of Fire And Demise (Candlelight) (CD)
Emperor - Prometheus The Discipline Of Fire And Demise (Candlelight) (CD) Okay, de heren van Emperor hebben besloten om de handdoek in de ring te gooien en Prometheus is dan ook het laatste kindje van (vooral) Ihsahn, Samoth en Trym. Dat is behoorlijk jammer want Emperor behoort tot de top van de blackmetalscene, waarbij men niet de oogkleppen gesloten hield voor meerdere stijlen dan enkel lomp gekrijs en gebeuk. Nee, Emperor voegde tal van muziekstijlen in zijn muziek, zo ook op deze laatste cd. “Opener the Eruption” begint dan ook met een middeleeuws klassiek stuk om vervolgens te openen in een grandioos opus waarbij klassieke muziek, filmmuziek en metal zonder hoorbare tegenstrijdigheden worden geďntegreerd. Eigenlijk beschrijft het eerste nummer het complete album. Diverse tempowisselingen zijn te horen waardoor Emperor de aandacht continu weet vast te houden. Luister bijvoorbeeld eens naar “the Tongue of Fire” waarbij de heren in een razend tempo van start gaan. Vervolgens worden er wat klassiek-metal georiënteerde gitaarriffjes in gepompt, dan gaan we weer naar een rustpunt met filmmuziek om vervolgens uit te barsten in een groot Sodom en Gomorra. “In The Wordless Chamber” is ongetwijfeld het hardste nummer van “Prometheus”, maar ook hier weer de variatie na een tweetal minuten om vervolgens wederom uit te barsten als een vulkaan die op springen staat. Ik kan eigelijk geen zwakke punten ondekken aan deze cd. Duidelijk is te horen dat Emperor afscheid neemt met deze plaat. Emperor heeft getracht de stijlen van voorgaande cd’s op Prometheus te doen samenkomen en is daarin zeer geslaagd. “In the Nightside Eclipse” en “Anthems to the Welkins at Dust”, beide meer epische werken, worden prima gecombineerd met het meer death metal georiënteerde IX Equilibrium en dat is knap. Luister eens naar de afsluiter van “Prometheus”, “Thorns on my Graves”, een mooie afsluiter waar Ihsahn werkelijk de complete geschiedenis van Emperor in pak ‘m beet 5 minuten en 56 seconden weet te persen. Grote klasse heren.
Ondanks dat ieder lid zijn eigen weg gaat, blijft het een feit dat een grote(de grootste?!?) black metalband(s) van ons heen is gegaan en dat is eeuwig zonde. Ook een afscheidstoernee zit er niet in. Ihsahn is met eigen projectjes bezig en Samoth en Trym hebben zich volledig gestort op Lord Zyklon. Succes mannen.

95