Recensie: Grand Magus - Wolf\\\'s Return (Rise Above) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 10 juni 2005
Grand Magus - Wolf\\\'s Return (Rise Above) (CD) Voordat vocalist Janne Christoffersson in 2001 toetrad tot Spiritual Beggars (als vervanger van Christian Sjφstrand, beter bekend als Spice, momenteel actief in The River Mushroom Band) was hij al zo'n vijf jaar in de weer met het doomcollectief Grand Magus. Een drukbezet heerschap dus, die Janne. De komende tijd gaat hij het echter pas echt druk krijgen. Want toeval of niet, zowel Grand Magus als Spiritual Beggars komt nu met nieuw werk op de proppen. Nog mazzel dat 'zijn' twee bands geen immer snelheidsrecords brekende, hydra/grind/black/death/core-achtige muziek spelen.

Bij beide bands ligt het tempo namelijk overwegend laag. Dat geldt in ieder geval zeker voor Grand Magus. Dit doomtrio grijpt terug naar een tijdperk waarin van blastbeats nog nooit iemand had gehoord. Deze Zweden bewandelen de aloude paden, die oorspronkelijk door Black Sabbath geplaveid zijn, maar later vakkundig opnieuw bestraat zijn door illustere namen als Trouble, St. Vitus en The Obsessed. De krachtig kolkende mid-tempo opener 'Kingslayer' zet op knappe wijze de toon voor een dik half uur klassiek klinkende doom metal, die even statig en dreigend als slepend en opzwepend is. Opmerkelijk is wel dat mijnheer Christoffersson gemeend heeft over vrijwel iedere riff of roffel een zanglijn te moeten draperen, waardoor zijn markante stemgeluid over de hele linie wel erg, zo niet te prominent aanwezig is. Wat mij betreft echter het enige noemenswaardige minpuntje aan dit puike doemscenario.

77

Website Grand Magus