Recensie: Demons & Wizards – Touched By The Crimson King (Steamhammer/SPV) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 30 mei 2005
Demons & Wizards – Touched By The Crimson King (Steamhammer/SPV) (CD) En voilà, hier is dan een ensemble waarmee zelfs de meest impotente power metalfan zijn geschut weer in volle gevechtshouding moet kunnen krijgen: Demons & Wizards, het project van Hansi Kürsch (o.a Blind Guardian) en Jon Schaffer (Iced Earth). Na het in 2000 verschenen, titelloze debuut zijn de heren terug met een nieuwe knaller, 'Touched By The Crimson King' gedoopt.

Als eerste vallen de karakteristieke snelle (lees: Iced Earth) riffs van Jon Schaffer in positieve zin op. Het geluid van zowel Iced Earth als Blind Guardian drukken over het geheel een grote stempel op het geluid van Demons & Wizards. Dat wil echter niet zeggen dat 'Touched By The Crimson King' geen eigen karakter heeft, integendeel zelfs. Er zijn namelijk zeker ook verschillen met bovengenoemde bands. Zo is Demons & Wizards een stuk meer gitaargeoriënteerd en minder theatraal dan de meest recente werken van Blind Guardian of Iced Earth.

Naast drie prachtige ballads, waarin Hansi’s vocalen als vanouds prachtig uit de hoek komen, zijn er op dit album uitsluitend hardere nummers te vinden. Het niveau is constant erg hoog, zodat het erg moeilijk wordt om er echte uitschieters uit te pikken. Met 'Touched By The Crimson King' bewijzen Jon en Hansi voor de zoveelste keer tot de crème de la crème van de power metalscene te behoren. Dit is namelijk een topper in zijn soort en verplichte kost voor iedereen met een zwak voor dit genre. Releasedatum: 27 juni, 2005.

90

Website Demons & Wizards