Recensie: Dying Fetus - Destroy The Opposition (Relapse) (CD)
Dying Fetus - Destroy The Opposition (Relapse) (CD) Mijn eerste kennismaking met deze wereldband was hun vorige plaat “Killing on adrenaline”. Hun mix van deathmetal, grindcore en hardcore wordt op deze nieuwe plaat verder geperfectioneerd. Het geluid is weliswaar minder zwaar dan op de voorganger(s), maar is zo perfect dat ik daar verder geen kritiek op durf te hebben. Datzelfde geldt gelukkig ook voor de muziek.

Dying Fetus balanceert op de grens van virtuositeit en toegankelijkheid. Waar andere bands soms verstrikt raken in het aan elkaar plakken van riffs en ritmewisselingen en zodoende een weinig samenhangend geheel afleveren, daar weten de heren (voor deathmetalbegrippen) toegankelijke nummers met kop en staart af te leveren, die zowaar in je hoofd rond blijven spoken. Het werkelijk geniale drumwerk van Kevin Talley, het gebruik van twee zangers, te weten de heren Voyles en Gallagher en de virtuoze solo’s van laatstgenoemden maken van deze plaat een meesterwerk en

Dying Fetus heeft met nummers als “Pissing in the Mainsteam”, Praise the Lord (Opium for the Masses) en Epidemic of Hate” een aantal gouden troeven in handen. Ander opvallend gegeven is dat de teksten van deze band een keer geen variant zijn op het aloude thema, zoals daar zijn het opensnijden van lijken, het onthoofden van maagden en aanverwante zaken, maar een sterk maatschappijkritische strekking hebben. Wat moet ik er verder van zeggen? Dying Fetus grijpt je bij je kloten en laat ze pas na een dik half uur weer los.

95