Recensie: Far Beyond – An Angels Requiem (Source Of Deluge)
Gepost door Gerco Zwiers op zondag 22 mei 2005
Far Beyond – An Angels Requiem (Source Of Deluge) Wanneer ik te maken heb met eenmansprojecten vraag ik mezelf nogal eens af of de muzikant in kwestie erg zwak is op sociaal gebied, of gewoon een egotripper is die niet graag schittert in groepsverband. Hoe het zit in het geval van Far Beyond weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het jammer is dat Eugen Dodenhöft, de man achter Far Beyond, alleen werkt, zodat er niet een bandlid is om hem aan zijn jasje te trekken tijdens zijn vele misstappen.

Met deze cd zoekt onze Eugen het in drie genres tegelijk, duidelijk iets dat de man niet aankan, want van de drie aanwezige stromingen (dark, gothic en black metal) wordt er niet één op fatsoenlijke wijze uitgevoerd. De sferische doch rauwe black metal is goed te pruimen, maar Eugen weet de boel genadeloos te verzieken met zijn hopeloos mislukte pogingen om deze cd, middels wat gothic en dark metal, op te leuken.

De zeer positief opvallende rauwe zang wordt naar mate 'An Angels Requiem' vordert steeds meer aan de kant gezet door cleane vocalen, die zowaar nog slechter zijn dan die van Bathory’s Quorthon. Als doodsklap is er nog de eeuwige drumcomputer die het totaal plaatje er niet minder saai op maakt.

Als de heer Dodenhöft zich nu eens alleen op het zwarte genre zou storten, met een behoorlijk pak gave riffs op de proppen komt en op zoek gaat naar een drummer van vlees en bloed, kan er van het volgende Far Beyond album nog best iets moois worden. Maar tot die tijd gaat Far Beyond door het leven als een matige B band.

55

MP3 'Dream in Beautiful Slumber'

Website Far Beyond