Recensie: The Elysian Fields – Suffering G.O.D. Almighty (Black Lotus)
Gepost door Gerco Zwiers op zondag 15 mei 2005
The Elysian Fields – Suffering G.O.D. Almighty (Black Lotus) Als ik zie dat The Elysian Fields een band is uit de Griekse Black Lotus-stal, maak ik mezelf klaar voor de zoveelste quasi redelijke (oftewel, saaie kut)plaat van Griekse bodem. Het spuuglelijke artwork maakt de eerste indruk in ieder geval niet erg florissant. En als we dan toch bezig zijn, wil ik nog even mijn gal spuwen over de zoveelste vijftien-in-een-dozijn-albumtitel.

Maar wonder boven wonder heeft dit Griekse drietal van dit ‘Suffering G.O.D. Almighty’ een prachtig plaatje weten te maken, die overigens niet voor iedereen bestemd zal zijn. De metalhead met oogkleppen zal het van de elektronische ritmesectie, in combinatie met Zweedse death metal onherroepelijk flinterdun in de broek doen.

Daarbij komt nog eens dat The Elysian Fields veelvuldig gebruik maakt van tranceachtige keyboardpartijen, die het geheel de ene keer een macabere en dan weer een vreemde, opgewekte sfeer meegeven. Ondanks alle aanwezige elektronica voert de death metal in de meeste nummers toch nog de boventoon, wat vooral te danken is aan de fantastisch goede riffs.

Door het melodieuze totaal plaatje zijn de nummers behoorlijk toegankelijk. Sporadisch leunen de composities zelfs bijna tegen het gothic-genre aan, maar over deze enkele misstap zullen we maar niet vallen. Met The Elysian Fields heeft Black Lotus, na Thanatos, eindelijk weer eens een echt goede band binnen weten te slepen. Hopelijk komt deze cd op zijn pootjes terecht want, zoals gezegd, is dit niet het soort schijfje dat het goed zal doen bij het grote publiek.

85

Website Black Lotus Records