Recensie: Atreyu - The Curse (Victory) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 6 mei 2005
Atreyu - The Curse (Victory) (CD) 'The Curse', het vorig jaar verschenen (tweede) album van Atreyu doet zijn naam weinig eer aan. Het effect dat deze langspeler sorteerde (gunstige verkoopcijfers, een doorbraak in (thuisland) de VS, meerdere malen op tournee door de VS, onder meer als onderdeel van de succesvolle Ozzfestkaravaan) kun je namelijk moeilijk als een vloek betitelen. Om ook de overige continenten die onze aardkloot rijk is over de streep te trekken, volgen optredens elkaar sindsdien in rap tempo op en brengen de heren nagenoeg het hele jaar door in tourbussen en vliegtuigen.

Dat Atreyu ook in Nederland een flinke achterban heeft, bleek uit het uitverkochte optreden dat de band in april jongstleden gaf in de Amsterdamse Melkweg. Die grote populariteit laat zich vrij eenvoudig verklaren. Atreyu heeft de mix van melodieuze metal, hardcore en West Coast punk gewoon heel erg goed in de vingers. Zodoende staat het even agressieve als toegankelijke 'The Curse' als een huis. Door de transparante productie komt het samenspel van hakkende riffs, spetterende gitaarsolo's en de wisselwerking tussen zanger Alex Varkatzas (vette krijs) en drummer/zanger Brandon Saller (erg sterke cleane vocalen) optimaal uit de verf. Met name die cleane zangpartijen werken aanstekelijk en geven de nummers stuk voor stuk iets eigens.

Voordat overigens de gedachte ontstaat dat Atreyu gewoon 'weer zo'n metalcorebandje met melo-gitaren', is, is het raadzaam om te vermelden dat we hier eerder met een trendsιtter dan een trendvolger van doen hebben. In 2001 doet Atreyu al van zich spreken, middels de EP 'Fractures In The Fade Of Your Porcelain Beauty' en samen met bands als Avenged Sevenfold en Killswitch Engage, is Atreyu juist medeverantwoordelijk voor de populariteit van wat ze in de VS zoiets als 'the new wave of metal' noemen. 'The Curse' is een topper in z'n genre. Op 28 juni brengt Victory de plaat trouwens opnieuw uit, met als extra een vier videoclips tellende DVD. Dus mocht je dit album nog niet in je bezit hebben, dan is het raadzaam even tot eind juni te wachten.

87

Website Atreyu