Recensie: Dreadlock Pussy - Palm Bridge Rd. (PIAS) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 29 april 2005
Dreadlock Pussy - Palm Bridge Rd. (PIAS) (CD) Trends komen en gaan. Was een jaar of vijf geleden nu metal nog opperhip, inmiddels is het genre op sterven na dood en kan het beter omgedoopt worden tot 'toen metal'. Dit is ook de leden van het Zuid-Nederlandse Dreadlock Pussy niet ontgaan. Met elke release is de band namelijk een stukje verder weggedreven van het typische nu metalgeluid, dat op het hoekige debuut 'Sharp Instead' nog de dienst uitmaakte.

Dreadlock Pussy wist vanaf dat debuut zijn muzikale horizon gestaag te verbreden en (daardoor) zijn muziek meer en meer te laten ademen. Dat heeft zich op 'Palm Bridge Rd., album nummer drie, vertaald in meer variatie, meer dynamiek en meer spanningsbogen. In onder meer 'Short Tempers & Lit Fuses' en het afsluitende 'Simpleton' wordt nog geflirt met nu metal, maar veel vaker kiezen de Pussies voor een meer rockende en melodieuze aanpak.

En dat gaat ze hoofdzakelijk prima af. Muzikaal is DP namelijk een flink stuk gegroeid. De enige die deze groei niet geheel lijkt te kunnen bijbenen is vocalist Pat. Zijn volle krijsstrot en sporadische raps zijn als vanouds prima te pruimen, maar op de cleane vocale momenten, die ditmaal duidelijk in de meerderheid zijn, schiet hij behoorlijk tekort en in tracks als 'Hang Loose' en 'Pickup' wil hij duidelijk meer dan hij feitelijk in huis heeft.

Pat is nou eenmaal geen Brandon Boyd (Incubus). En ook in Remi Tjon Ajong (Green Lizard), tegen wie zijn meermaals valse en flauwe vocalen een aantal malen aanschurken, moet Pat zijn meerdere erkennen. Nou zit deze Remi er vocaal ook wel eens naast, maar dan opzettelijk, functioneel vals dus. Maar het onvaste stemgeluid van dit heerschap ademt onvermogen. En aangezien het best aannemelijk is dat de krijszang in de toekomst helemaal uit de muziek van Dreadlock Pussy zal verdwijnen, lijkt een veelvoud aan zanglessen op z'n minst een vereiste voor Pat, wil hij de ambities van zijn medebandleden niet in de weg staan.

68

Website Dreadlock Pussy