Recensie: Napalm Death - The Code Is Red… Long Live The Code (Century Media) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 14 april 2005
Napalm Death - The Code Is Red… Long Live The Code (Century Media) (CD) "They are fast as hell, man!", antwoordde Napalm Death-opperhoofd Barney Greenway me gedecideerd toen ik hem in juli van vorig jaar vroeg hoe hij het alreeds geschreven materiaal (voor dit nieuwe album) zou willen omschrijven. Nou, daar was dus geen woord aan gelogen. 'Fast as hell' schieten de Britten, in de openingstrack 'Silence Is Deafening' namelijk uit de startblokken - silence? - en gedurende praktisch de gehele speelduur van (iets meer dan) drie kwartier zijn het moordende tempo's die de dienst uitmaken, om enkel zo nu en dan te worden onderbroken door groovende mid-tempo passages.

En die hoge snelheden gaan het tot kwartet gereduceerde gezelschap - gitarist Jesse Pintado is uit beeld - nog verdomd goed af. Deze 'oude knarren' mogen dan nog slechts één jaar verwijderd zijn van hun vijfentwintigjarig jubileum, getuige 'The Code Is Red…' is er vooralsnog van slijtage totaal geen sprake.

Onvermoeid vuren de veteranen op even luidruchtige als indrukwekkende wijze hun politiek geëngageerde salvo's af, met grindcore, (death) metal en betonpunk als voornaamste aanknopingspunten. De nieuwe tracks hebben, mede door de rauwe productie, een behoorlijke old school feel, maar klinken, dankzij kneiterstrak spel en hoorbaar enthousiasme, geenszins over datum.

Gastbijdrages zijn er van Jamey Jasta (Hatebreed), Jeff Walker (Carcass) en Jello Biafra (Dead Kennedys). En hoewel die eerste twee namen niet de minsten zijn, is het enkel de bijdrage van Jello Biafra die, met zijn markante stemgeluid in 'The Great And The Good', echt iets toevoegt aan het album. Op het eind van de plaat gooien Barney, Shane, Mitch en Danny onverwachts het roem volledig om, door op de proppen te komen met het slepende, soundtrackachtige 'Morale', dat overloopt in het wegebbende 'Our Pain Is Their Power'. Silence is deafening, indeed. Releasedatum: 25 april, 2005.

86

Website Napalm Death