Recensie: Callisto - True Nature Unfolds (Earache) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 5 april 2005
Callisto - True Nature Unfolds (Earache) (CD) Ja, ik weet wat u denkt, maar het antwoord is nee. Nee, deze band heeft zich niet vernoemd naar dat chocoladereepje, dat in diverse smaken verkrijgbaar is bij nagenoeg iedere supermarkt in Nederland. Dat is namelijk een Balisto. En trouwens, hun bandnaam mag er dan op rijmen, maar verder heeft dit Finse treurwilgencollectief verdomd weinig gemeen met eerdergenoemd snoepgoed. Want waar snoep in de regel vooral erg zoet van smaak is, smaakt het debuut van deze Finnen juist naar bittere realiteit.

'True Nature Unfolds' is een collectie donkergekleurde zielenroerselen, met veelzeggende songtitels als 'Blackhole', 'Cold Stare' en 'The Great Divorce'. Dat het album (dat oorspronkelijk in 2004 is verschenen in thuisland Finland) is geproduceerd door wijlen Nasum-zanger Mieszko Talarczyk, die eind vorig jaar in Taiwan is omgekomen bij die beruchte tsunami, geeft 'True Nature Unfolds' onbedoeld een extra droevige bijklank.

Dit alles ten spijt weet deze plaat me toch niet te 'pakken'. In de eerste plaats omdat Callisto op dit album niets bijdraagt aan het al vrij drukbevolkte hoek van de postcore - een nogal nietszeggende betiteling voor bands die in veel gevallen ook volstaan met de omschrijving 'Neurosis-kloon'. Ten tweede omdat 'True Nature Unfolds' te gestaag voortkabbelt om een echt standvastige indruk achter te laten. Van opzichzelfstaande tracks is namelijk in het geheel geen sprake. Aan de andere kant, de hier geventileerde emoties zijn nog altijd een stuk oprechter en aangenamer voor het gehoor dan het zoveelste modebewust geklede emocoreclubje, waarbij de factor 'emo' wordt belichaamd door een roodaanlopende krijsnicht.

72

MP3 'Cold Stare'

Website Callisto