Recensie: Diabolic - Vengeance Ascending (Hammerheart) (CD)
Diabolic - Vengeance Ascending (Hammerheart) (CD) Ik zal niet de enige zijn die in de gaten heeft dat death metal de laatste tijd behoorlijk in de lift zit. De oude helden laten weer met enige regelmaat op kwalitatief hoogstaand niveau van zich horen en tal van nieuwbakken death bandjes worden uit de grond gestampt. Vooral het moderne Amerikaanse geluid lijkt de nieuwe trend in de death metal.

Een band die in Zijn eigen stijl volhardt is Diabolic. Hun vorige en tweede wapenfeit “Subterraneal Magnitude” liet al een band horen die op succesvolle wijze tachtiger jaren metalgeluiden combineert met hedendaagse doodsklanken en dat leverde een verdomd goeie metalplaat op. Juist deze combinatie maakte van “Subterraneal Magnitude” een tijdloze plaat vol klassiekers. En voor een band die zichzelf graag betitelt als ‘blast masters’ kent hun muziek toch de nodige langzamere en meer slepende passages.

Zo ook op de nieuwste plaat “Vengeance Ascending”. Dit draagt zeker bij aan de dynamiek en zorgt ervoor dat ook deze plaat van begin tot eind interessant blijft. Maar daar zijn nog meer dingen voor verantwoordelijk. Het sublieme drumwerk bijvoorbeeld en het uit duizenden te herkennen gitaargeluid van Diabolic. Bovendien weten deze heren hun death metalstijl te verrijken met black en thrash metalriffs en -passages. Deze goed afgewogen mix resulteert in een trendloze, snoeiharde metalplaat die zowel death en black als thrash metalliefhebbers zal bekoren. De, net als op de voorgaande plaat enigszins grofkorrelige productie stoort geen moment en draagt zelfs bij aan de sinistere sfeer die Diabolic oproept.

85