Recensie: Do Or Die - Tradition (Alveran) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 25 maart 2005
Do Or Die  - Tradition (Alveran) (CD) De derde mei in 2003, op de planken van Het Podium in het Overijsselse Hardenberg staat Do Or Die als een van de voorprogramma's van Biohazard. Het zeskoppige metalcorekabinet neemt op indrukwekkende wijze bezit van het podium en zet een optreden neer waar de agressie van af spat. Maar alle overredingskracht ten spijt, het stoοcijnse publiek is niet in beweging te krijgen. Echter, de uitzondering bevestigt de regel, want deze bouncende Belgen krijgen doorgaans zelfs een kudde kreupele bejaarden aan het moshen en slammen.

Naast een geduchte live-reputatie heeft Do Or Die ook een goede naam als gaat om studiomateriaal - lousy bruggetje, I know - dat onlangs (21 maart) werd uitgebreid met 'Tradition', langspeler nummer drie. Terwijl de eerder verschenen albums 'The Meaning Of Honor' en 'Heart Full Of Pain' stilistisch vrij nauw op elkaar aansloten, heeft het bandgeluid op 'Tradition' duidelijk een aantal veranderingen ondergaan. Kort gezegd is het materiaal minder mosh en meer metal.

Een aanpak die de bijzonder strak musicerende heren overigens prima afgaat. Of je deze stijltechnische verschuiving wel of niet kan waarderen hangt natuurlijk af van je persoonlijke voorkeur, maar dat Do Or Die hierdoor wat onpersoonlijker klinkt, is toch wel een feit. Ook de misplaatste nu metaleske zanglijnen waar het vocale duo Chris en Angelo zich op dit album aan bezondigt doen de zaak weinig goed en zorgen in hekkensluiter 'Betrayal' zelfs voor een wat onprettige nasmaak.

72

Website Do Or Die